Offensiv skal få danskerne til at holde ferie i Danmark. Der skal rettes op på et markant fald i overnatninger på danske hoteller og feriecentre.

En massiv offensiv skal fylde sengene op på landets hoteller, feriecentre, feriehuse og vandrehjem. I stedet for glade ferie- og konferencegæster er det krisen, der er krøbet under dynen. Antallet af overnatninger er faldet med 1,8 millioner i første kvartal i 2009 forhold til samme periode sidste år. Det er en nedgang på 37 procent.

Det får turistorganisationen Visit Denmark til at gå i offensiven for at få danskerne til at holde ferie i Danmark. Med et tilskud på otte millioner kroner fra Arbejdsmarkedets Feriefond vil Visit Denmark sætte ind med ekstra markedsføring for at friste danskerne til at udforske deres eget land i ferien.

- Vores særlige indsats koncentrerer sig derfor om at afbøde de værste følger ved at vise danskerne de mange feriemuligheder og ferieoplevelser i Danmark, siger Lars Erik Jønsson, direktør i Visit Denmark og leder af kriseindsatsen.

Brancheorganisationen Danske Kroer og Hoteller - der omfatter Dansk Kroferie, City Hotels og Classic Hotels - mærker tydeligt nedgangen. Det siger formanden, Lau Hilding Hvid.

- Det er især på erhvervskunderne, vi mærker en nedgang. Samtidig har det stor betydning, at både den norske og svenske krone er langt nede i kurs overfor den danske krone for tiden.

Danske Kroer og Hoteller omfatter 89 kroer og hoteller over hele landet, der både retter sig mod feriegæster og erhvervskunder. Organisationen har også planer om en offensiv rettet mod begge dele for at rette op på det svigtende marked efter rekordåret i 2008.

/ritzau/