Forældrene bør i stedet støtte op om den lektiehjælp, børnene får på skolen i forbindelse med deres undervisning, frem for at betale private udbydere for ekstra hjælp, mener Skolelederforeningen.

Der er ikke tilnærmelsesvis tale om en falliterklæring.

Det slår formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, fast, efter at private udbydere af lektiehjælp oplyser til Politiken, at forældre køber lektiehjælp til deres børn som aldrig før.

»Jeg ser det i stedet som et udtryk for nogle forældre, der er meget ambitiøse på deres børns vegne. Jeg opfatter det ikke som en utilfredshed med skolerne, men som en del af den kulturændring, som er sket i Danmark. Mange forældre tror, at hvis man betaler for ekstra lektiehjælp, så vil børnene komme til at lære endnu mere. Men sådan er det ikke,« siger Claus Hjortdal.

Nicklas Kany, direktør i MentorDanmark, der i år har femdoblet sine aktiviteter, siger til Politiken, at interessen for privat lektiehjælp steg, da skolereformen trådte i kraft. Et centralt led i reformen er ellers, at folkeskolerne skal tilbyde lektiehjælp på skolen, så lektierne er klaret, når eleven går hjem.

»Vi hører fra forældrene, at lektiehjælpen på skolerne har ekstremt svingende kvalitet. Nogle steder er der én pædagog til mange elever, og det er ikke godt nok for forældrene,« siger Nicklas Kany til Politiken.

Adspurgt om Claus Hjortdal tror, det er en tilfældighed, at interessen steg, netop som reformen trådte i kraft, svarer skolelederformanden:

»Jeg synes, det er en underlig historie, vi er i gang med, fordi for ikke ret lang tid siden var historien, at folk fravalgte lektiehjælpen på skolen, og nu får vi så at vide, at de betaler ekstra for lektiehjælp. Jeg synes, det er nogle groteske bevægelser og bølger, der er hos forældrene. Jeg synes, de skulle støtte op om skolen og om den lektiehjælp, børnene får i relation til deres undervisning, frem for at betale for noget lektiehjælp, der slet ikke hænger sammen med noget som helst.«

Claus Hjortdal mener samtidig, at en anden - og væsentlig - del af diskussionen er, at lektiehjælpen angiveligt ikke betyder noget for fagligheden:

»Vi ved fra en stor, international undersøgelse, at lektier faktisk ikke hjælper noget. Den er nede på en 93. plads over effekt af læring. Så jeg synes, det er spild af tid og penge,« siger han.

Claus Hjortdal mener, at forældrene i stedet bør tage en snak med lærerne om, hvordan de bedst muligt understøtter børnene i det, de lærer i skolen, frem for at sende lektier med hjem.