Endnu en gang kritiseres DR for skjult reklame til gavn for programværters egne økonomiske interesser. Det er redaktionelt begrundet, lyder det fra DR.

Endnu en gang bliver DR kritiseret for skjult reklame. Denne gang er det DR2-programmet AnneMad, der ifølge mediejurist på Danmarks Journalisthøjskole Oluf Jørgensen er i strid med loven.

Madserien læner sig tæt op ad en bog med nøjagtigt sammen navn, som værten på programmet, Anne Hjernøe, har skrevet. Bogen er udgivet på Politikens Forlag, hvilket der reklameres for på dr.dk.

- Fremhævelsen på dr.dk af bogudgivelsen er efter min vurdering ulovlig, skjult reklame, hvis det er programværtens egen bog. I så fald er fremhævelsen på dr.dk en overtrædelse af radio- og fjernsynsloven og markedsføringslovens forbud mod skjult reklame, lyder det fra Oluf Jørgensen.

Efter Ritzaus henvendelse tog DR i første omgang omtalen af bogen af hjemmesiden, men kort efter blev den lagt på igen.

- Vi har kigget det igennem og mener ikke, der er problemer. Det er en del af det at præsentere programmet og værten bag. Vores kriterium er, at det skal være redaktionelt begrundet, siger direktør for programproduktionen Mette Bock.

/ritzau/