Da den 19-årige Lisbeth Maria Duelund blev gravid, besluttede hun sig for at forsikre familien. Derfor kontaktede hun efter anbefaling forsikringsselskabet IF med henblik på at lave en aftale med selskabet.

Efter et par minutter i røret med en sælger, fik Lisbeth Maria Duelund den overraskende besked om, at selskabet ikke kunne forsikre hende og familien. Efter sigende var hendes boligområde for stor en risiko for selskabet. For da hun oplyste sin adresse, et socialt boligbyggeri ved navnet Skovparken i Kolding, gik tonen fra at være åben til afvisende:

- Jeg blev chokeret, fortæller Lisbeth Maria Duelund til BT.

- Jeg har ikke nogen erfaring med at tegne forsikring. Det er først nu, hvor jeg er gravid, at jeg tænkte, jeg ville gøre noget ved det. Og da jeg havde hørt godt om IF, så prøvede jeg dem. Men da de i telefonen bad mig oplyse adressen, fik jeg fortalt, at der kunne jeg altså ikke blive forsikret. Ikke i det kvarter, fortæller hun noget uforstående.

Lettere overrasket sad gravide Lisbeth Maria Duelund tilbage med telefonen i hånden, og lod afvisningen bundfalde. Var det virkellig, fordi hun boede i det boligbyggeri? Hun har jo ingen gæld, intet lån, så hvorfor vil IF ikke have hende som kunde:

- Da jeg snakkede med sælgeren, tænkte jeg egentlig bare: Nå, det er der vel ikke så meget at gøre ved. Det var først bagefter, at jeg blev provokeret og tænkte: Kan det virkelig passe?.

Det kan det. IF ønsker ikke Lisbeth Maria Duelund og hendes familie som kunder. Forsikringsselskabet fortæller til BT, at der intet forkert er i afvisningen. Man har handlet helt efter bogen:

- Når vi får en henvendelse fra en potentiel kunde, så går vi ind og laver en konkret vurdering af personen. Vores risikovurdering er bygget op efter en lang række parametre som adresse, geografi, alder, indbo og økonomi.

- Det har ikke nødvendigvis kun været adressen. Det er ikke sådan, at der findes en sort bog over områder, hvor vi ikke vil forsikre kunder. Hun kan uden problemer have en nabo, der er kunde hos os. Mange faktorer kan have spillet ind i vores vurdering af, at det ikke kan betale sig for os at have hende som kunde, fortæller Birgitte Ringbæk, der er presseansvarlig i IF.

Efterfølgende kontaktede Lisbeth Maria Duelund så et konkurrerende selskab, Alka, som ikke så nogen øget risiko ved familien og gerne vil tegne en forsikring med dem.

Derfor undrer det hende nu, at IF end ikke tilbød hende en aftale, når nu et andet selskab tog mod hende med åbne arme.

Det kan IF som sådan godt forstå virker en smule underligt for kunden, men de står fast ved deres vurdering af Lisbeth Maria Duelund:

- De risikovurderinger, vi foretager os, behøver ikke få samme resultat hos andre selskaber. Men det gælder for alle selskaber, at man laver en sådan vurdering. De er så bare kommet frem til en anden konklusion end os i dette tilfælde. Grundlæggende kan jeg sige, at vi ikke har handlet forkert i sagen, lyder det fra den presseansvarlige hos IF.

Lisbeth Maria Duelund fylder 20 år på torsdag. Den fødselsdag kan hun for første gang fejre som kunde hos et forsikringsselskab, nu hvor Alka har tegnet en aftale med familien i Skovparken i Kolding.

Hvad mener du om den sag? Bland dig i debatten herunder: