Danskernes indkøb i udlandet er steget voldsom i det seneste år, samtidig er omsætningen i de danske butikker faldet.

Grænsehandlen i Tyskland er på det højeste niveau i flere år, og antallet af danskere, som fylder bilen med øl, sodavand, slik og andre varer, er vokset markant. Samtidig valfarter prisbevidste forbrugere til Sverige, hvor der er mange penge at spare på grund af den lave svenske valutakurs, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Den samlede grænsehandel udgør et tocifret milliardbeløb, og flere erhvervsorganisationer advarer om, at den hastigt voksende trafik koster omsætning og arbejdspladser i den danske detailhandel.

En ny undersøgelse foretaget af Capacent Research for De Samvirkende Købmænd, DSK, viser, at hver anden dansker køber ind i Tyskland en til tre gange om året eller oftere. For to år siden og før den økonomiske krise var andelen på godt en tredjedel.

Det er især øget fokus på prisen, som får forbrugerne til at krydse grænserne, når de skal købe ind. Danskerne er blevet langt mere prisbevidste efter finanskrisen. Kunderne vil have lave priser, og de er villige til at køre ganske langt efter besparelser.

Ifølge undersøgelsen tager flere og flere turen til Sverige, når der skal handles tøj, sko, sportsudstyr, briller og elektronik. Den svage svenske valuta gør det attraktivt at købe svensk, og det kan mærkes på trafikken over Øresund. For første gang i broens levetid er der nu flere danskere end svenskere med bropas, som giver rabat, når forbindelsen benyttes ofte.

/ritzau/