Volvo C30 DRIVe Eletric ligner på alle måder sit ophav; vist er den ændret en smule i den synlige del af fronten, men det er så lidt, at kun de færreste ville opdage det. Men selvom de ser ens ud udvendigt, ligger der store konstruktionsændringer til grund for C30 i eludgaven. For Volvo vil for alt i verden bevare sit prædikat som sikkerhedsbil.

Batterierne er placeret i kardantunnelen under bilen, hvor tanken ellers ville have været. Det sikrer, at batteripakken er langt fra kollisionszonerne, så de ikke går i stykker ved en ulykke.

Volvo har foretaget en lang række kollisionstest med elbilen, og de viser, at den kan leve op til samme sikkerhedsstandard, som en almindelig C30.

På vejen er Volvos elbil et godt bekendskab. Den accelererer fint, fordi motoren har et moment på 240 Nm helt fra start, og det giver en fornemmelse af kraftoverskud. For at spare på strømmen er tophastigheden på en C30 e 130 kilometer i timen, og selv ved den hasighed klarer den sig stadig fint.

Rækkevidden er omkring 150 kilometer ved fornuftig kørsel, og det tager otte timer at lade batteriet helt op ved en almindelig stikkontakt med 16 Ampere. Mindre kan dog gøre det, for kan man nøjes med at køre 40 kilometer, før næste opladning, så lyder tiden på 2,5 timer.

Ekstra forbrændingsmotor

Som alle elbiler er Volvo C30 også kvik i optrækket og klarer 0-100 kilometer i timen på 10,5 sekunder.

Som andre elbiler bruger Volvo motoren til at bremse med og samtidig oplade energi, når man slipper speederen.

Bygger man biler i et land som Sverige, så ved man, at det bliver rigtigt koldt om vinteren, og selvom man kan forvarme bilen ved ladestanderen fra mobiltelefonen, så er man jo ikke altid i nærheden af strøm.

Så for en sikkerheds skyld har Volvo C30 en lille forbrændingsmotor, der kan give varme og en 15-liters ethanoltank til at brødføde den