Hun blev hyldet for at være den første hijab-klædte model i en reklame for hårprodukter. Nu har hun trukket sig fra kampagnen, efter nogle af hendes gamle beskeder er blevet gravet frem.

For blot en uge siden jublede den britiske skønheds- og modeblogger Amena Khan over, at hun var blevet udvalgt til at medvirke i en L'Oreal-reklamekampagne og på den måde kunne være med til at bryde med stereotypen om, at det kun er kvinder, der altid fremviser deres hår, der kan være med i en reklame om hårprodukter.

'En kampagne, der ændrer dagsordenen', skrev hun selv på Instagram.

Nu har hun trukket sig fra selvsamme kampagne. Det skriver mediet BBC.

Årsagen er, at det britiske medie Daily Mail har gravet nogle beskeder frem, som Amena Khan skrev på Twitter i 2014. Beskederne menes at være 'anti-Israel'. Blandt andet skrev hun, at Israel 'er en ulovlig stat' og 'en skummel stat', hvor dem, der 'lider mest, er børnene', ligesom hun sammenlignende landet med en børnemorder - og hashtaggede beskederne med 'red Gaza'.

Siden er beskederne blevet heftigt diskuteret og kritiseret, og det tager Amena Khan nu konsekvensen af.

I en besked på Instagram skriver hun mandag, at hun har valgt at trække sig fra kampagnen på grund af 'den nuværende debat, som omgiver den'.

'Jeg fortryder dybt indholdet af de tweets, jeg skrev i 2014, og jeg undskylder oprigtigt for, at de har såret eller gjort nogen kede af det', skriver hun og fortsætter:

'At kæmpe for forskellighed er en af mine passioner, jeg diskriminerer ikke nogen. Jeg har valgt at slette beskederne, da de ikke repræsenterer det budskab om harmoni, som jeg står for'.

Videre skriver hun, at hun for nylig var en del af en kampagne, som hylder princippet om at inkludere alle.

'Med dyb beklagelse har jeg valgt at trække mig fra denne kampagne, fordi den nuværende debat, som omgiver den, ligger som en skygge over det positive og inkluderende budskab, som kampagnen skulle formidle', skriver hun.

En talsperson for L'Oreal Paris fortæller til The Telegraph, at man er blevet gjort bekendt med beskederne fra 2014.

'Vi sætter pris på, at Amena har undskyldt for indholdet af de tweets og for den fornærmelse, de har skabt. L'Oreal Paris er engageret i tolerance og respekt mod alle mennesker. Vi er enige i hendes beslutning om at trække sig fra kampagnen', lyder det fra talspersonen.