En del af vejpakken, der skulle stoppe postkasseselskaber, er i konflikt med klimaplan, mener EU-Kommissionen.

De jublede i vest, og de skummede af vrede i øst, da EU-Parlamentet og EU-landene i sidste uge blev enige om EU's vejpakke. Den skulle blandt andet sætte en stopper for postkasseselskaber i transportsektoren.

Men EU-Kommissionen, som altid deltager i sådanne trilogforhandlinger, har overraskende valgt at tage afstand fra en del af aftalen - efter at forhandlingerne var afsluttet.

- Vi må se, om vi er nødt til at fremsætte lovforslag, som kan forbedre disse to elementer, så de er på linje med den grønne aftale, siger en talsmand for EU-Kommissionen.

Kommissionen vil igangsætte en konsekvensanalyse. Hvis den bekræfter, hvad den nye transportkommissær allerede har konstateret, nemlig at aftalen skaber blandt andet klimaproblemer, vil man fremsætte forslag om at få de dele af vejpakken ændret.

Foreløbig fortsætter processen dog med formelt at vedtage den vejpakke, som blev annonceret i sidste uge. Det sker på møder mellem EU-landene i denne uge.

Det er en chokerende drejning for flere EU-parlamentarikere. Blandt dem er Marianne Vind (S), som har fulgt processen tæt.

- Det er fuldstændig uhørt. Det er så meget uhørt, at jeg vil kalde det mærkværdigt. Jeg forstår det simpelthen ikke, siger Vind.

Hun venter et ekstraordinært møde i transportudvalget enten onsdag eller torsdag i Strasbourg.

Sagen handler om, at man på trepartsmødet indgik en aftale. Som led i den skulle lastbiler hver ottende uge vende tilbage til deres hjemland. Det skulle sætte en stopper for postkasseselskaber, som er et problem i sektoren.

EU-Kommissionen beklager ifølge næstformand Valdis Dombrovskis, at EU-Parlamentet og EU-landene har indgået en aftale, hvori der indgår elementer, som ikke er i overensstemmelse med EU's store klimaplan.

Han argumenterer, at det kan føre til unødig CO2-udledning, hvis der er et krav om, at lastbiler skal vende hjem. De risikerer at køre med tomme lastrum, siger han.

Kommissionen vil derfor ifølge Dombrovskis - om nødvendigt - "udøve sin ret" til at foretage en konsekvensanalyse og derpå "fremsætte målrettede forslag, før de to love træder i kraft".

- Seriøse gode transportfirmaer vil da aldrig nogensinde køre med en tom lastbil. De er supergode til at pakke det. Det lugter langt væk, siger Vind.

Forhandlingerne om vejpakken har stået på længe. Aftalen var ved at blive sløjfet før EU-valget i foråret, da en gruppe parlamentarikere fra især Østeuropa med forskellige midler forsøgte at bremse den.

Marianne Vind mener, at EU-Kommissionens røde kort - efter de afsluttede forhandlinger - skaber tvivl om hele lovgivningsprocessen i EU.

- Nu må vi stå sammen, for det handler om fremtidige forhandlinger. Men det handler også om, at vi lige havde fået en løsning på, at fuskerfirmaer ikke skulle have en chance. Det er et tilbageslag. Det må ikke lykkes. Vi må stå sammen, siger hun.

/ritzau/