Dufte skaber billeder, følelser og fremkalder erindringer. Den asiatiske turistindustri udnytter turisternes lugtesans helt bevist.

Morgendufte er citrus eller pebermynte. Den bringer energi til kroppen - og er især god for den forretningsrejsende.

Læs også: Vi kan dufte vores ferieminder

Derimod virker duften af jasmin og vanilje så afslappende, at de kan være et naturligt alternativ til sovemedicin. De er oplagte aftendufte.

Lyder det som det rene hokus pokus?

Det er slet ikke. Det er resultater af seriøse undersøgelser og test, som turistindustrien i Asien bevidst bruger. Her oplever man  i stigende grad dufte, som skal være med til at skabe ideelle forhold for gæsterne.

For eksempel har man fundet ud af, at japanere er mest begejstret for duften af æbler.

I Asien, hvor man har årelang tradition for en helhedsopfattelse både af menneskets krop og af omgivelserne, er det naturligt at tænke på alle sanser, når man f.eks. indretter et hotel.

Alle sanser skal pirres
For synssansen indrettes harmonisk, og der pyntes med dekorationer. For følesansen er der spa- og wellness. For hørelsen blid musik. Smagssansen pirres med god og krydret mad. Og nu satser der altså også i stigende grad på luftesansen med målrettede dufte.

Flere hoteller og virksomheder har allerede kreeret deres egen "personlige" duft, og det første asiatiske marketingfirma, specialiseret i musik og duft, står klar til at hjælpe.

Disse nye tendenser blev præsenteret på den netop afsluttede rejsemesse, World Trade Market, i London.

Her gav trend-forskerne eksempler på, hvordan der allerede arbejdes bevist med dufte. På den thailandske ø Koh Samui, et "almindeligt" hotel blandt andet genopstået som "The Scent Hotel", et botique-hotel med dufte som specialitet.

Dufte alt efter hvor man er
Nogle hotelkæder arbejder med "lokale" dufte. F.eks. bruger InterContinental i Bangkok duften af citrongræs.

Marriott-kæden har forskellige dufte, alt efter om hotellet er et lufthavns-, et city- eller et strandhotel. Og en række hoteller og turistvirksomheder har allerede fået kreeret sin helt egen unikke duft

På de fleste hoteller, der arbejder med dufte, bruges de som regel i offentlige områder, f.eks. hotellets lobby via aircodition anlægget.  Men der findes allerede systemer, hvor man i de enkelte hotelværelser både kan time og vælge mellem fem forskellige dufte.

Se næste side, hvem der dufter af hvad