Skal det, eller skal det ikke koste penge at køre sin bil gennem Københavns gader?
Hvis man spørger i Socialdemokratiet i København, er holdningerne vidt forskellige, og det har nu vakt stor forvirring og kritik frem mod et skæbnesvangert kommunalvalg i november.
Hovedstadens mest magtfulde socialdemokrat, overborgmester Lars Weiss (S), åbnede onsdag for at indføre en afgift for at køre på vejene i København.
Vejafgifter er det bedste redskab, hvis man vil »reducere trængsel« og skaffe penge til at udbygge metroen, sagde han til Berlingske.
Men det vakte intern splid, for Socialdemokratiets politiske ordfører i København, Jakob Hougaard, afviste pure at støtte op om forslaget.
»Det er ikke Socialdemokratiets politik,« skrev Hougaard, som også repræsenterer partiets spidskandidat Pernille Rosenkrantz-Theil.
De vidt forskellige budskaber møder nu kritik fra flere borgmestre.
Venstres spidskandidat til kommunalvalget, Jens-Kristian Lütken, siger, at han er forvirret over, hvad Socialdemokratiet rent faktisk mener om vejafgiften, som trods alt har store perspektiver.
»For mig som borgmester i Københavns Kommune er det svært at forstå, hvor Socialdemokratiet ligger. Som almindelig borger i København må det være endnu sværere,« siger Lütken.
»Det vil jo være en game-changer, hvis man lige pludselig skal til at betale for at køre på vejene i København. Så jeg synes da, københavnerne fortjener klar besked«.
Også Enhedslisten kritiserer Socialdemokratiet.
Spidskandidat og teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) siger, at partiet på rådhuset flere gange har stemt for at indføre roadpricing.
»Det gør det væsentligt sværere at aftale og gennemføre politik med Socialdemokratiet, når man ikke rigtig ved, hvad de mener, og de måske i virkeligheden ikke selv rigtig ved det,« skriver hun til B.T.
Hos Konservative påpeger spidskandidat og børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) også, at Socialdemokratiet på rådhuset går ind for vejafgifter.
»Og så står der én, der ikke har noget folkeligt mandat, og hun siger, at det ikke er hendes politik. Så Socialdemokraterne må jo også finde ud af, hvad det er, de vil.«
Lars Weiss' pressemedarbejder oplyser, at han ikke har mere at tilføje om vejafgifterne.


