Flyselskabet Danish Air Transport – i daglig tale DAT – flyver mange gange dagligt frem og tilbage til Bornholm.
Men piloternes arbejde besværliggøres ofte af GPS-jamming, hvilket betyder, at de signaler, som flytrafikken er afhængig af for at kunne navigere, forstyrres.
Det fortæller Frederik Henrichsen og Poul Hermann til TV 2 Bornholm.
»Det kræver, at jeg skal være mere opmærksom og bruge min mentale kapacitet lidt mere for at beregne, hvor vi er henne,« siger sidstnævnte, der er kaptajn hos DAT.
Begge piloter understreger, at selvom forstyrrelserne giver noget ekstra arbejde, betyder det ikke, at de er alvorligt bekymrede.
De kan nemlig altid finde til Bornholm – uanset hvilke forstyrrelser, der skulle være tale om, lyder det.
I juli skrev Berlingske, at piloter flere gange om ugen melder om forstyrrelser i de GPS-baserede systemer, så de må skifte over til anden navigation.
Og GPS-jamming er da heller ikke et nyt fænomen i Danmark.
Særligt er Rusland hovedmistænkt som værende årsag til den udbredte GPS-jamming, mens landet fortsætter sin krig i Ukraine og rasler med sablen over for Vesten og Nato.
Trods man fra officiel russisk side har afvist dette, har Flightradar24 tidligere udtalt følgende til B.T.
»Data indikerer, at kilderne til den pågældende GPS-jamming er lokaliseret i Kaliningrad og Sankt Petersborg.«
Ifølge Berlingske når GPS-jammingsignaler og -spoofing nu jævnligt til Bornholm, mens det nærmest konstant ligger over den sydlige del af Østersøen.
Solskinsøen blev under Folkemødet i juni også ramt af 'meget kraftig' GPS-jamming i stort omfang.