Forvirringen om Socialdemokratiet i Københavns holdning til vejafgift for bilister er efterhånden total.
Det hele startede onsdag, da hovedstadens mest magtfulde socialdemokrat, overborgmester Lars Weiss, åbnede for at indføre en afgift for at køre på vejene i København.
Vejafgifter er det bedste redskab, hvis man vil »reducere trængsel« og skaffe penge til at udbygge metroen, sagde han til Berlingske.
Men det har vakt intern splid i det store parti.
Socialdemokratiets politiske ordfører i København, Jakob Hougaard, har slået fast, at forslaget fuldstændig står for Lars Weiss' egen regning.
»Lars Weiss’ forslag om vejafgifter i København står helt og aldeles for hans egen regning. Det er ikke Socialdemokratiets politik,« skrev Hougaard til B.T.
Og partiets spidskandidat til at overtage overborgmesterposten, Pernille Rosenkrantz-Theil, har udtalt det samme.
»Socialdemokratiet i København går ikke ind for roadpricing (vejafgifter, red.),« siger hun til Berlingske.
Mener det modsatte
Men indtil for ganske nylig har Lars Weiss slet ikke været den eneste socialdemokrat i hovedstaden, der har set positivt på vejafgifter.
Så sent som 30. april i år var der en afstemning i Borgerrepræsentationen, hvor partierne skulle stemme for to forslag, der handlede om at fjerne ideen om at indføre vejafgifter i København.
De to forslag lød sådan her:
- 'Borgerrepræsentationen beslutter, at der ikke arbejdes videre med vejskat (roadpricing) i Københavns Kommune.'
- Borgerrepræsentationen pålægger overborgmesteren, at skrive et brev til transportministeren om, at Københavns Kommune ikke ønsker vejskat i København.
Socialdemokratiet stemte imod begge forslag, der dermed ikke forkastet.
»Så Socialdemokratiet har indirekte sagt, at man godt må arbejde videre med vejafgifter,« siger De Konservatives spidskandidat, Jakob Næsager.
'Det virker bizart'
Og en gennemgang Berlingske har lavet af valgprogram, tidligere artikler, afstemninger på rådhuset og den store kommuneplan, der danner rammen om byudviklingen i de kommende år i København, viser, at Socialdemokratiet har støttet en vejafgift.
»Det virker bizart, når den socialdemokratiske ordfører siger, at det her står for Lars Weiss egen regning. For Socialdemokratiet i København har flere gange stemt for at indføre roadpricing,« siger Line Barfod, der er spidskandidat i København for Enhedslisten, og tilføjer:
»Kravet om roadpricing står ikke for Lars Weiss egen regning, da det er den førte socialdemokratiske politik igennem mange år. Det gør det væsentligt sværere at aftale og gennemføre politik med Socialdemokratiet, når man ikke rigtig ved, hvad de mener, og de måske i virkeligheden ikke selv rigtig ved det.«
Og forvirringen kan allerede på tirsdag nå nye højder.
Da skal Københavns Kommunes økonomiudvalg, som Lars Weiss står i spidsen for, drøfte netop vejafgifter.
»Så det er jo åbenbart Socialdemokratiets politik,« mener Jakob Næsager.
Pernille Rosenkrantz-Theil har ikke yderligere kommentarer til vejafgifter, end hun allerede har udtalt, er meldingen fra hendes presserådgiver.