Abdullah Abbas Hasaj Al-Zamel var påvirket af lattergas, da han i 2024 slog tre mennesker ihjel på en landevej ved Tranbjerg syd for Aarhus.
I retten bad han grådkvalt om tilgivelse for sin vanvidskørsel.
Helmi Mossa Hameed var også påvirket af lattergas, da han i 2020 kørte en femårig pige ned på et fortov og slog hende ihjel.
Og da et forældrepar i 2024 døde efter to unge mænds vanvidskørsel på Hillerødvejens forlængelse efter en bytur i København, var det en syrer og hans ven med indvandrerbaggrund, der sad bag rattet.
Gerningsmændene har det til fælles, at de har en anden etnisk herkomst end dansk.
Og det er ikke en undtagelse. På baggrund af omtaler i medierne og retsdokumenter har B.T. fundet navne og oprindelse på nogle af de seneste seks års mest spektakulære sager om vanvidsbilisme. Sager som har ført til død og alvorlig lemlæstelse af uskyldige ofre.
I otte ud af 14 sager er det gerningsmænd af anden etnisk herkomst, der er dømt eller sigtede af politiet. I to sager er der tale om østeuropæere, mens personer med dansk baggrund er gerningsmænd i fire sager.
Og selvom listen ikke nødvendigvis er udtømmende, så taler tallene ind i en overordnet tendens: En gruppe af unge mænd af anden etnisk herkomst har svært ved at opføre sig ordentligt i trafikken.
»Statistikken er ret entydig. Indvandrere og efterkommere fra ikke vestlige lande får i højere grad end befolkningen generelt domme for færdselsforseelser. Og det lader til, at det også kommer til udtryk i en overrepræsentation i dødsulykkerne,« siger forskningsprofessor ved Rockwool Fonden Lars Højsgaard Andersen.
Han fortæller, at de officielle tal fra Danmarks Statistik viser, at indvandrere og efterkommere fra de såkaldte MENAPT-lande – de overvejende muslimske lande i Mellemøsten og Nordafrika samt Pakistan og Tyrkiet – typisk bliver dømt for trafikforseelser tre til fire gange mere end trafikanter i al almindelighed. Særlige udfordringer har efterkommerne, som er født i Danmark.
For eksempel bliver libanesiske efterkommere (typisk palæstinenserne) dømt fire gange oftere end gennemsnittet, når det handler om færdselsforseelser.
Og for syrere, pakistanere, tyrkere og irakere er tallet tre gange over gennemsnittet, viser tallene fra Danmarks Statistik.
Kriminalitetsbilledet for færdselsforseelser følger ifølge Lars Højsgaard Andersen samme mønster som andre kriminalitetsformer. Eksempelvis vold og se såkaldte ejendomsforbrydelser, som dækker over indbrud, tyveri, bedrageri og hærværk.
»Her er der også en overrepræsentation af dømte fra MENAPT-landene. Og der bliver værre med de nye generationer,« siger Lars Højsgaard Andersen.
De mange sager om vanvidsbilisme har fået Folketinget til løbende at øge strafferammerne. Og den etniske slagside er blevet bemærket i den absolutte top i regeringen.
»Alt for mange ikkevestlige indvandrere og efterkommere kører vanvidskørsel og sætter helt hensynsløst tilfældige menneskers liv på spil,« lød det fra Mette Frederiksen på den socialdemokratiske kongres i Aalborg lørdag.
Partileder for Danmarksdemokraterne, Inger Støjberg, blev 10. september 2025 chikaneret af en grå varevogn med to mænd af anden etnisk herkomst, som gav partilederen en skråt op-finger.
»Vi kan ikke lukke øjnene for, at det nok også hænger sammen med de her gruppers moralske kompas. Tallene tyder på, at det ikke nødvendigvis er kalibreret på samme måde som hos resten af befolkningen,« siger Lars Højsgaard Andersen og fortsætter:
»En del kan forklares med socioøkonomiske faktorer, men selv hvis man renser tallene for disse, er der stadig en klar overrepræsentation. Så eksempelvis kultur har nok også en betydning i forhold til, hvad man ser som er en rigtig og ønsket adfærd. Her tyder tallene på, at de her miljøer har en udfordring, når det handler om trafikadfærd,« siger han.
Også etniske danskere bliver som såkaldt majoritetsbefolkning dømt for vanvidskørsel med dødelig udgang. Men det ændrer ikke på det overordnede billede.
»Generelt er der en etnisk slagside, når det handler om trafikforseelser,« siger Lars Højsgaard Andersen.
Ifølge Danmarks Statistik udgør indvandrere 16,3 procent af befolkningen. Heraf udgør personer med ophav fra MENAPT-landene, øvrige ikkevestlige indvandrere og indvandrere fra vestlige lande omkring en tredjedel hver.