En 26-årig mand styrtede i døden på Nørreport Metrostation tidligt søndag morgen. Dermed har to unge mænd mistet livet ved faldulykker på metro-stationer i løbet af bare fem måneder.

»Fordi man har lidt balancebesvær en tidlig søndag morgen - og hvem har ikke prøvet det - ja så skal man jo ikke miste livet af den grund.« Det siger en politimand, der i går deltog i undersøgelsen af den tragisk faldulykke på Nørreport Metrostation søndag morgen.

Dødsulykken skete kl. 05.13, da den 26-årige fra Frederiksberg mistede balancen på rulletrappen. Stationens overvågningskameraer viser, at den unge mand lænede sig op ad rulletrappen med ryggen til, satte sig på gelænderet, fik overbalance og røg ud over kanten. Han styrtede 11 meter ned og var død på stedet.

Der var ingen sikkerhedsforanstaltninger på stedet, der kunne have forhindret tragedien.

En kammerat har fortalt politiet, at de begge havde drukket en del alkohol og røget en joint lørdag aften, men at den 26-årige kunne klare sig selv kort tid før ulykken.

Det var en ung pige, der stod af toget på Nørreport Station, der så, at den unge mand lå livløs på stedet.

Andre tilskuere stod med åben mund og gloede passivt på liget, og da pigen spurgte, om der var ringet efter ambulance og politi, fik hun ikke noget svar.

Så tog hun selv initativet og slog alarm.

Ambulancen kom til, og lægen fra Lægeambulancen kunne konstatere, at den 26-årige død på stedet.

Politiets foreløbige konklusion er den, at der er tale om et ulykkestilfælde.

Politiet måtte i går ledsage den afdøde mands chokerede og sørgende forældre til en endelig identifikation af deres søns lig på Rigshospitalet. Efter denne identifikation fik forældrene tilbudt krisehjælp.

Måske kunne den seneste tragiske dødsulykke være undgået, hvis Metroens driftsledelse i Ørestadsselskabet havde taget ved lære af den første dødsulykke fra maj måned. Men intet er sket.

Siden den 17-årige døde på Kongens Nytorv i maj har selskabet bag Metroen ikke foretaget nogen nævneværdige sikkerhedsforbedringer. Dengang gennemgik man sikkerheden igen, men vurderede på baggrund af den og kun den ulykke, at der ikke var behov for at forbedre den samlede sikkerhed.

»Efter gennemgangen af den ulykke konkluderede vi, at der ikke var basis for at forbedre den overordnede sikkerhed. Metroen er godkendt sikkerhedsmæssigt, men vi er i løbende kontakt med politiet,« siger metroens driftsdirektør Per Als.