Formel 1-VM starter tidligst med det østrigske grandprix den 5. juli.

Indtil da kender ingen det reelle styrkeforhold i 2020-feltet. Vintertesterne i midten af januar gav visse antydninger, men 2020-bilerne har ikke kørt en meter siden 28. februar.

Fire måneder uden at være på banen er uhørt i moderne Formel 1.

»Man kan kun gætte på, om pausen har været en fordel for nogen. Lige i øjeblikket er alle Formel 1-fabrikkerne jo tvangslukket, så der er ingen, der kan udviklede deres biler. Men når der bliver lukket op igen, vil de store team jo som altid have langt flere folk end os, og det giver selvfølgelig en fordel,« siger Kevin Magnussen til B.T.

»Men det betyder ikke så meget, om Mercedes er et eller to sekunder hurtigere end os på en omgang. Det vigtige er, hvordan vi ligger i forhold til team som Alpha Tauri, Racing Point, McLaren og Renault. Og det er svært at sige. Det bliver først afsløret i træningen ved det første løb,« fortsætter den danske Formel 1-kører.

Han er dog overbevist om, at Haas F1 Team vil være mere konkurrencedygtige end i 2019, der efter en flot sæsonstart udviklede sig til et mareridt, som efterlod dem på niende- og næstsidstepladsen.

»Vi tror på det. Vores nye 2020-model opførte sig godt under vintertestene. Den var forudsigelig, og det virkede, som om vi havde styr på dækkene,« siger han.

De første 2020-grandprixer ventes på grund af faren for corona-smitte at blive afviklet bag lukkede døre.

Foto: POOL
Vis mere

Der vil ikke være adgang for tilskuere, og man overvejer, om de 10 team kun må have hver 45 medarbejdere med på banen.

En markant nedgang for de store team, men ikke det store problem for Haas F1, der som feltets mindste team er vant til at klare sig med få medarbejdere.

»Men jeg tror ikke, det bliver en fordel for os. De folk, de store team ikke har med til løbene, vil jo i stedet bare sidde hjemme på fabrikken.«

»De vil via videolinks være med til alle møder og beslutninger, og på den måde vil de stadig have langt mere manpower end os,« forklarer Magnussen.