Det er en kendt sag, at Formel 1-kørere kun for alvor kan sammenlignes med deres teamkammerater – simpelt hen fordi, ingen andre har samme materiel.

Romain Grosjean blev teamkammeraten, der sikrede Kevin Magnussen den fortjente anderkendelse, han nu nyder overalt i Formel 1.

Danskeren kørte omtrent lige op med erfarne Jenson Button i sin debutsæson hos McLaren i 2014, men englænderen blev anset for at være for gammel til at udgøre en effektiv målestok.

Og Jolyon Palmer var hos Renault i 2016 simpelt hen for langsom til, at Magnussens sejr i den interne kvalifikations-duel for alvor blev bemærket.

Først med Romain Grosjean hos Haas fik Kevin Magnussen i 2017 en teamkammerat, der var anderkendt nok til at udgøre et seriøst sammenligningsgrundlag.

Magnussen tabte den første interne Haas-duel til franskmanden i 2017. Et ikke overraskende resultat, når man tager i betragtning, at Grosjean kørte sin anden sæson i teamet, har dobbelt så meget F1-erfaring og bare er lynende hurtig.

I år dominerede Magnussen kvalifikations-duellen i første halvdel af sæsonen, men i de seneste uger har Grosjean brudt tilbage, og stillingen inden Singapores Grand Prix er 9-5 i danskerens favør.

Der er gode udsigter til at Magnussen vinder duellen, men med syv løb tilbage er intet afgjort. Med fire løb tilbage i 2014 førte Magnussen 9-6 over Button, men tabte alligevel 9-10.

Esteban Ocon, Force India. Vis mere

Som hans første anderkendte målestok har Magnussen meget at være Grosjean taknemmelig for. Men Magnussen skal videre – hvis drømmen om grandprix-sejre og VM-titler skal holdes i live, skal han nedkæmpe flere teamkammerater. Derfor kunne jeg godt tænke mig en ny mand i den anden side af Haas-garagen i 2019.

En ny teamkammerat ville jo give nye udfordringer. Charles Leclerc var det navn jeg oftest hørte som potentiel ny Haas-kører, men den unge franskmand er nu på plads hos Ferrari for 2019.

Esteban Ocon er en anden ung, hurtig franskmand, jeg også gerne ville se Magnussen gå i clinch med. Ocon er Mercedes-junior, men hvis Magnussen i identisk materiel kunne sætte ham på plads i 2019, havde tyskerne pludselig et problem.

Så var der ikke længere kun én oplagt kandidat til et ledigt Mercedes-sæde. Så var Magnussen en lige så oplagt løsning som Ocon.

Men Ocon er på grund af sine Mercedes-relationer næppe interessant for Haas, og nu tyder meget på, at Grosjean fortsætter som Magnussens teamkammerat. Det er en løsning, der indebærer et risikomoment, Magnussen ikke har brug for.

Grosjean er jo ikke så dårlig som første halvdel af hans 2018-sæson antyder. Franskmanden er forrygende hurtig, og han kan bryde tilbage i 2019.

Og hvis Magnussen fortsætter med Grosjean som teamkammerat, kan han i bedste fald ’kun’ score endnu en intern sejr mod franskmanden.

Og i værste fald kan franskmanden komme ind i en opadgående spiral, der modsvarer hans 2018-nedtur – og så risikerer Magnussen et nederlag, der kan stalle hans Formel 1-karriere.