Et nyt initiativ skal få skolebørn til at drikke mere vand. Men det er unødvendigt, i sidste ende skadeligt og et udtryk for ren kapitalisme, raser forbrugerne.

'Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man drikker mindst 1,5 liter vand om dagen. Danske skolebørn drikker i gennemsnit 0,3 liter. For kun 2,49 kr. om dagen kan du sikre, at dit barn får vand i skolen. Det øger indlæringsevnen, koncentration og velvære.'

Sådan skriver drikkevaregiganten Aqua D'Or i deres nye kampagne Skolevand, som skal blive konkurrent - eller måske kollega - til den kendte skolemælk. Ordningen er ved at blive udrullet på en række udvalgte skoler over hele landet, men allerede inden flaskevandsordningen har fået fodfæste, er forældre faret i flint.

I Facebook-gruppen 'Stop Skolevand - NU' og underskriftsindsamlingen af samme navn argumenterer initiativtageren for, at vand fra hanen er både sundere og billigere for skolebørnene såvel som miljøet. Samtidig mener de, at Skolevand i højere grad er en marketingkampagne end en sundhedskampagne.

I skrivende stund har 1.990 meldt sig ind i Facebook-gruppen, mens 6.749 har smidt en underskift imod konceptet.

'Skolevand.nu er en marketingskampagne af Aqua d'or, som vil få Danmarks skolebørn til at drikke flaskevand. For 2,49 kr. per dag eks. pant. Det er både økonomisk og miljømæssigt uansvarligt... medmindre du er Aqua d'or, som tjener på det.' står der i gruppens beskrivelse.

Her argumenterer man også for, at man bruger tre liter vand på at producere en enkel liter, og at det udleder 900 gange så meget CO2.

'Lad os arbejde på at få en miljøvenlig drikkedunk, som kan bruges i mange år, i hånden på hver eneste skolebarn. Lad os sikre dem adgang til en vandhane på skolen, og dermed skåne miljøet og spare forældrene en masse penge,' skriver initiativtageren bag underskriftsindsamlingen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn drikker en til halvanden liter vand om dagen afhængig af alder og fysisk aktivitet.

BT har kontaktet Aqua D'Or for en kommentar, men flaskevandsproducenten har endnu ikke haft mulighed for at vende tilbage.