Når TV2 med brask og bram lancerer sin nye »voksen«-kanal Charlie som noget splinternyt, så har de øjensynlig ikke taget dk4 i ed.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>For Danmark har allerede en kanal til det voksne publikum, som 40+/50+erne bliver kaldt nu for tiden. På dk4 finder du også noget af det, som Charlie vil lave, minus reklamer (stort set).

Her er der laaangsomme lystfiskerprogrammer, camping-programmer, undervisning, timevis af debat fra Folketinget, lange programmer med smalle artister, telefonprogram med Jørn Hjorting, gamle danske film osv. osv.

En humlebi
Faktisk er dk4 lidt som en humlebi: Den burde ikke kunne flyve, men gør det ikke desto mindre.

Det økonomiske grundlag er betalingen fra de ca. 50 pct. af befolkningen, der via kabel og satellit kan tage dk4. Omsætningen ligger på ca. 55 mio. kr. (2002-regnskabet). For det siger dk4, at de producerer ikke færre end 20 til 30 timer nye programmer hver eneste uge!

Altså for kun en million kroner produceres op mod 30 nye timer programmer om ugen, samtidig med at dk4 (genud-)sender døgnet rundt - i modsætning til de andre kanaler. Dk4 har to lokaler - 4.000 kvadratmeter i Århus og det halve i København.

Zappe-kanal
Kanalen blev grundlagt for snart 10 år siden af den nuværende direktør, Stig Holbøl Hasner. Hovedaktionæren er det amerikanske selskab Eurotrust. Mellem 60 og 80 personer laver programmer på stationen, heraf en lille håndfuld uddannede journalister.

Ifølge dk4 er over 90 procent af programmerne egenproduktion.

Stationens seerrekord blev på 230.000, da dk4 sidste år sendte fra det danske grand prix i speedway. Ellers er kanalen en såkaldt zappe-kanal med op mod 1,5 mio. besøgende på en uge. Men kun et fåtal bliver hængende.

fhk@bt.dk