Gitte Nørregaard Falcon skyndte sig ind på sin netbank torsdag aften, efter det kom frem, at butikskæden Bahne havde været udsat for en sikkerhedsbrist, der betød, at kundernes betalingsoplysninger kunne blive misbrugt.

Hun havde nemlig som mange andre danskere handlet hos kædens webshop den seneste måned, hvor sikkerhedsbristen har fundet sted.

»Jeg fik en mail fra Bahne om, at de havde været udsat for et sikkerhedshul, og at de derfor anbefalede, at man kontaktede sin bank og fik spærret sit dankort,« fortæller Gitte Nørregaard Falcon.

I starten var hun ikke sikker på, om mailen var oprigtig, men som historien kom for pressen, gik alvoren op for hende.

Gitte Nørregaard Falcon mener også, at bahne.dk må betale, hvis hun er blevet ramt igen. Hun måtte lukke sit kort i slutningen af november, hvor hun var en af 3337 kunder hos Bahne, som blev ramt af hackerangrebet på bahne.dk.
Gitte Nørregaard Falcon mener også, at bahne.dk må betale, hvis hun er blevet ramt igen. Hun måtte lukke sit kort i slutningen af november, hvor hun var en af 3337 kunder hos Bahne, som blev ramt af hackerangrebet på bahne.dk. Foto: Privat
Vis mere

»Jeg troede først, at det bare var en spam-mail, men så lagde jeg mærke til, at andre skrev om problemet, og kontaktede derfor min bank. De sagde, at jeg skulle lukke mit kort med det samme,«

Sikkerhedsbristen i tøj- og boligkæden Bahnes onlinebutik har fundet sted fra den 4. til 23. november 2018 - en periode hvor blandt andet den store shoppingdag black friday fandt sted.

Gitte Nørregaard Falcon besøgte netbutikken den 22. november, hvor hun købte to julegaver. Hun fortæller, at hun ikke i sin vildeste fantasi havde tænkt på, at hendes betalingsoplysninger kunne være i fare.

»Jeg troede, at det var et solidt sted, og at man kunne stole på, at Bahne passede på kundernes oplysninger, så jeg er altså lidt træt af situationen.«

Sådan så mailen ud, som blev sendt ud til kunderne, efter lækket på Black Friday i 2018.
Sådan så mailen ud, som blev sendt ud til kunderne, efter lækket på Black Friday i 2018. Foto: Privat foto
Vis mere

Direktør og ejer af Bahne. Jacob Bahne Sørensen, fortæller i en mail til B.T. fredag, at det drejer sig om 3.337 kunder som kan have fået misbrugt deres betalingsoplysninger.

Fredag eftermiddag oplyser han, at de i samarbejde med NETS indtil videre ikke har konstateret tegn på misbrug.

Dog er omfanget af bristen endnu ukendt.

Lige nu er Gitte Nørregaard Falcon glad for, at hun valgte at spærre sit dankort med det samme, men hun ærgrer sig lidt over, at hun nu må undvære et betalingskort midt i årets travleste shoppingperiode.

»Det er jo simpelthen så dårlig en timing midt i julehandlen. Min bank siger, at der kommer et nyt kort med posten i løbet af de næste 14 dage. Jeg må nok bare væbne mig med tålmod,« siger Gitte Nørregaard Falcon.

Hos Nordea er de bekendte med sikkerhedsbristen hos Bahne, men ønsker ikke at oplyse, hvor mange af deres kunder som er ramt af situationen.

»Vi kontakter selv de af vores kunder som er ramt af sikkerhedshullet, og aftaler med den enkelte kunde, at vi lukker deres kort for nethandel, så det ikke kan misbruges,« oplyser en pressemedarbejder hos Nordea.

De involverede kunder, vil dog stadig få tilsendt et nyt betalingskort:

»Man vil fortsat kunne bruge sit kort i de fysiske forretninger, men vi sender alligevel et nyt betalingskort til vores kunder så hurtigt som muligt.«

Direktør og ejer i Bahne Jacob Bahne Sørensen oplyser, at Bahne.dk har kørt uden problemer siden fredag i sidste uge, og at sikkerhed og overvågning fortsat er i absolut fokus.

Igennem hele forløbet har Bahne.dk været fuldt opdateret med alle sikkerhedsopdateringer, oplyser han.

Det er derfor kun, hvis du har modtaget en mail fra Bahne om sagen, at du skal tjekke dine korttransaktioner og spærre dit kort.