En fast forbindelse er en dårlig idé, men en tunnel er trods alt bedre end en bro, mener NABU.



Den tyske naturfredningsforening, NABU, er helst fri for en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland, men hvis der skal være en forbindelse, foretrækker miljøfolkene en tunnel frem for en Fermern Bælt-bro.

Det siger Malte Siegert fra NABU til Ritzau, efter Transportministeriet tirsdag har offentliggjort nye beregninger, der viser, at en tunnel er lidt billigere end en bro.

Tidligere viste beregningerne ellers, at en tunnel kostede 8,8 milliarder kroner mere. Men prisen på broen er vokset med 5,7 milliarder kroner samtidig med, at en tunnel kan bygges billigere end forventet.

- Tre af de store miljømæssige bekymringer, vi har, sker ikke ved en tunnel. For det første er der skibssikkerheden, hvor vi mener, at det er farligt med et spænd på kun 724 meter.

- For det andet er der fugletræk, hvor en tunnel ikke påvirker de 20 millioner vandfulge, der trækker gennem området, og det er meget vigtigt. Endelig er der vandgennemstrømning mellem Nordsøen og Østersøen, som allerede er blevet lidt forstyrret af broerne over Storebælt og Øresund, men som en bro over Femern Bælt vil forstyrre endnu mere, siger Malte Siegert.

Malte Siegert siger, at han ikke er vild med den tunnelløsning, der bliver lagt op til fra dansk side. Det er en såkaldt sænketunnel, hvor man graver en rande, sænker tunnelelementerne ned og efterfølgende dækker randen til. Alternativet er en boret tunnel, hvor man borer i undergrunden.

Siegert mener, at en sænketunnel forstyrrer plante- og dyrelivet meget mere i anlægsfasen.

/ritzau/