Enhedslisten: Tania får ikke for meget i kontanthjælp

Enhedslisten advarer mod at løse kontanthjælpsproblemet med løndumping.

Onsdag aften stod den arbejdsløse Tania Niebuhr stod frem på DR og fortalte, hvor svært hun havde ved at få pengene til at række. Af indslaget fremgik det, at hun modtog samlet 23.000 kroner i støtte efter skat fra det offentlige, heraf 13.700 kroner i kontanthjælp før skat. Det fik i dag torsdag Joachim B. Olsen til at kritisere de offentlige ydelser for at være alt for høje.

Men Joachim B. Olsens ide om at skære i ydelserne er ikke den rigtige vej at gå, mener Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører Christian Juhl. Hvis kontanthjælpsmodtagere presses i job fordi de ikke har råd til at være uden, vil det nemlig føre til social dumping, hvor arbejdsløse underbyder de mennesker, der allerede har et arbejde.

- Og så får vi et mærkeligt arbejdsmarked, der er på en glidebane og som fører til øget ulighed, siger Christian Juhl.

Læs også: Joachim B. Olsen: En kontanthjælps- modtager skal ikke på ferie

Læs også: Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

Christian Juhl fra Enhedslisten synes slet ikke, Tania Niebuhr får for meget. Og han synes, at eksemplet fra DR er uheldigt, fordi det også ser på de andre penge, hun får i boligydelse og børnepenge. Nemlig penge, som alle men lav indkomst har ret til.

- En del af de penge får hun jo også, hvis hun får et job, siger han.

- Selv om hun er på kontanthjælp, har hun ret til at sende sine børn i daginstitution. Det er godt for børnene, og det gør, at hun kan søge et job, siger Christian Juhl.

- Derfor er det ikke et højt beløb, hun lever af, for det hun lever af, er kontanthjælpen, og det er ikke mange penge, hvis man skal have en familie som hendes til at løbe rundt.

- Det kan godt være, at det ikke kan betale sig for hende på kort sigt at arbejde, men det må vi se på, siger han.

Læs også: Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

FAKTA: Kontanthjælp: Så meget kan man få

Men han mener, at det er et fåtal af kontanthjælpsmodtagerne, der ikke får noget ud af at tage et arbejde.

- Der er heldigvis ikke længere nogen, der tør sige, at arbejdsgiverne ikke kan finde den arbejdskraft, de har brug for.

Han mener, at Joachim B's holdning om, at kontanthjælpsmodtagere ikke er en overenskomstmæssig løn værd, og skal have mindre end mindstelønnen skaber social dumping, som risikerer at skabe danske arbejdskraft, der kommer til at underbyde dem, der allerede er i job.

- Det er nok, at vi kæmper med østarbejderne. Vi skal ikke også have danskere, der underbyder deres arbejdskraft.

Ifølge tal fra Finansministeriet har en enlig som Tania Niebuhr et rådighedsbeløb efter udgifter til bolig og før eventuel egenbetaling til daginstitution (Tania Niebuhr har dog friplads) på cirka 239.632 kroner årligt svarende til 19.969,33 kroner om måneden. Disse penge skal dække øvrige regninger, husholdning, tøj, fritidsaktiviteter med videre.

HVAD MENER DU? ER STØTTEN TIL ENLIGE KONTANTHJÆLPSMODTAGERE MED BØRN PASSENDE, FOR LAV ELLER FOR HØJ? DELTAG I DEBATTEN OG AFSTEMNINGEN NEDENFOR ELLER PÅ FACEBOOK

Afstemning

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Det er nu da godt, at BT

Skrevet af Knud, Fredag den 28. december 2012, 13:27

Fortæller alle vi andre hvor pengene forsvinder hen i det store spil.

Det skal BT nu ha ros for.

Modtagere af kontanthjælp

Skrevet af Kurt, Fredag den 28. december 2012, 13:23

Ja, det er jo også dem der hvert år henter julehjælp, så der kan blive flere penge til cigaretter og hash, og måske også udlandsrejser.

En kontanthjælpsmodtager som gidsel for BT, tjære og fjer.

Skrevet af Carsten, Fredag den 28. december 2012, 13:18

Det er lidt skræmmende at en avis blot skal plante en artikel med deres holdning og med en kontanthjælpsmodtager som gidsel, så er hun pludseligt en snylter. og alle er over hende.

Ingen kender virkeligheden her--og da slet ikke BT, hvad de heller ikke ha interesse for.

Her taler vi om at avissalg hvor en kontanthjælpsmodtager er drivhjulet.

en skam ikke at udnytte det danske system

Skrevet af carsten, Fredag den 28. december 2012, 12:03

har en total dårlig smag føj for s.... hun skulle skamme sig, sæt straks ydelsen ned, og få sat hende i aktivering 45 uger årligt,
hun kan sikkert gøre rent ved nogle af de ælder som ikke kan få gjort rent, da der ikke er penge til det.

Det er jo helt galt

Skrevet af Erik, Fredag den 28. december 2012, 11:16

Kan det virkelig være rigtigt at de får det dobbelte for intet at lave, der er mange der går på arbejde og får det halve udbetalt, det går da helt galt her i landet med det der vanvid.

nåda..!

Skrevet af andersen, Fredag den 28. december 2012, 11:10

Enhedslistens kærnevælgere skal åbenbart være fritaget for at udføre et fysisk stykke arbejde???
Hvem i alverden er så dum at stemme på et samfundsnedbrydende parti som EL?
Og hvem i helvede er Christian Juhl ? Endnu en kontanthjælpsmodtager der tilfældigvis har fundet vej til en lønkasse hvor han kan hæve en løn og samtidig udtale sig dumt?

Ja, folkepensionister er helt til grin,

Skrevet af Kurt, Fredag den 28. december 2012, 11:09

når man læser hvordan menesker der ALDRIG har bidraget til den fælles husholdning kan leve.

Folkepensionister !!!

Skrevet af Keld, Fredag den 28. december 2012, 11:06

Når en folkepensionist der igennem hele livet har bidraget til den fælles kasse, bliver spist af med 6.932 kr. efter skat om måneden er der sku`noget galt med kontanthjælpen.

Folkepension / kontanthjælp

Skrevet af Lone, Fredag den 28. december 2012, 11:30

nej, der er "noget galt" med folkepensionen og måske at leveomkostningerne i danmark er meget dyre, herunder offentlig transport og husleje i lejet bolig.

Fattighjem/institution - en god løsning

Skrevet af Nete, Fredag den 28. december 2012, 10:50

Løsningen er: En institution, der giver vores kontantmodtagere gratis tag over hovedet, mad (ingen luksus), gode råd og hjælp til at søge arbejde (betingelsen for ophold) og hjælp til børnepasning. Ting som kabeltv, mobiler og cigaretter skal der ikke gives penge til. Der skal også være en gulerod når det kommer til at søge arbejde. Kan kontantmodtageren ikke klare mosten på institutionen er det ud af vagten, så er gadelivet det alternativ man kan vælge hvis man virkelig er så dum...

Så ansætter du dem der gerne vil i arbejde?

Skrevet af Brian, Fredag den 28. december 2012, 11:06

Det var da en middelalderlig holdning til et samfund. Jeg siger ikke at det er rimeligt at hun har råd til alt det hun har, men hvis man ser på hendes budget, så er hendes kontant hjælp = hendes husleje, Så får hun boligsikring på det halve af huslejen et par tusind om måneden som enlig forsøger. Friplads og børnepenge får alle med lav indkomst.
Man burde starte med at at bede fædrene refundere de 6000 i kvartalet som enlig forsørger giver. Det er deres ansvar og ikke samfundets. Derudover kunne de betale deres del af fripladserne. Jeg synes også at det ville være fint hvis vi som samfund bad hende arbejde for hendes kontanthjælp, da det burde være incitatemt til at finde sig et arbejde selv.

godt og ondt

Skrevet af klaus pedersen, Fredag den 28. december 2012, 10:44

ja det er både godt og ondt med offentlige ydelser, vi stemmer vel alle for at folk ikke skal bo på gaden, her i danmark, for det vil vel også bare få kriminaliteten til at stige til det dobbelte, men måske ikke kun kontanthjælpen er for høj, men måske nogle af de andre ydelser der er det, det burde måske være 18000, alt ialt og så ikke alt det smuds tillæg, og så må folk sætte tæring efter næring af de penge de får, kender flere på kontanthjælp med børn der har råd til at ryge for 1200 i måneden ca, og nogle har enda bil samtidig, og kan enda gå i byen hver anden weekend, vil sige at de offentlige ydelser er ivertfald 1200 for høje, --)). men kommer også an på hvor man bor her i vest jylland kan man leje et hus med 3 til 4 værelser for 5500 ca med vand og varme på landet, og det er måske 7000 i de lidt større byer her i vestjylland, men ja offentlige ydelser er måske lidt for høje men ikke meget, for dem med børn. men man burde måske hæve SUen lidt så folk på sofaen gad tage en uddannelse eller at det kan betale sig, man sku også have to muligheder for uddanelse sådan at hvis man drooper ud af den første fordi det ikke er hvad man regner med skal ha en chance til, men dropper man den også og ikke gør den færdig, burde man blive trukket i sin eksempelvis bolig støtte og betale suen fra uddanelse 2 tilbage. men ja de kontanthjælps modtagere er ok i min verden og alle skal have ret til det og det har alle ret til i danmark, og så gør det da lidt ondt at folk på sygehuse skal miste jobbet og der skal skæres i politiet for at at staten skal finde penge til at flere og flere ryger på bistand, og velfærden bliver ringere og ringere lol, nej de burde bare sende dem ud og lave noget ikke de skal tage arbejdet fra dem der har et, men ja send dem ud i parker og strande og skove og samle skræl, og hold naturen ren på den måde, og så kunne nogle kontanthjælps modtagere og førtids pentionister stå i genbrugs butikker, ikke at det vil give arbejde til dem alle, men lidt kunne det vel gavne-) eller motivere dem der udnytter systemet til at finde et job, og dem der så ikke udnytter systemet og imod sin vilje er havnet i systemets bund, ja de tager vel en uddannelse eller søger job på livet løs. godt nytår til alle kys kys

Fra Idiot til "Liberale" Overlegenhed - Joachim B. Olsen

Skrevet af Luis Linares, Fredag den 28. december 2012, 10:03

Hvis man skal udtale sig så skal man først have ren mel i posen, og Joachim B. Olsens har det ikke !!! Han selv har levet af sociale fonden fordi han kunne "slagte andre" være boxer. Enhver idiot kan finde på at leve med at smadre sig selv og andre. Hvis han var så klog at se det som en udvej for at leve af, han skal ikke forvente at sine medmennesker han kritisere skal have en selv destruktiv holdning. De mødre de selv vælge at blive hjem på ét eller anden grund skal ikke straffes eller beskyldes for at udnytte vores system. De selv passe for vores børn hvis den på én eller anden grund befinder sig på kanten af afgrund.
Og nu ham Joachim B. Olsens, ny "folkevalgte" embedsmand, valgt af en meget opportunist parti tog ham for at vise sig "folkelige" og nu i sin populistiske vrøvl hæve han sig og snakke som om han ville være den rigtige eksempel. Hvilke erhvervs karriere har du ? Udover at leve af de andre, hvad har du bidrage med???
Du har dag og nat smadret din hoved og nu lider du af størrelses vandvid. Hvis at være "Liberal" betyder at have produkter som dig..ville jeg hellere være en ægte handikap der leve inde ind i en civiliseret samfund der give en hånd og ikke at prale med at være bedre end andre.
Desuden den beløb der få de kontanthjælpsmodtager er for den selv, rester er til børn der har krav og ret til at leve lige som de andre og det er samfundspligt at tage sig af dem. Hvis du vil fjerne de suplerende beløb af de børn, du straffe dem og så de stå i klemme imellem de politiske idioti og en far eller mor der ikke er i stand at passe på dem.
Har ingen undersøgt hvilke type livet har haft Joachim B. Olsen ?

Send kontanthjælpsmodtagere på fattighus

Skrevet af p, Fredag den 28. december 2012, 10:02

Hvor de kan få gratis kost og logi,- samt læge og tandlægebesøg.
INGEN penge til kontanthjælpsmodtagerne.
De er ikke dygtige nok til selv at administrere dem.

Vær realistisk

Skrevet af Vibeke Henriksen, Fredag den 28. december 2012, 08:45

Enhedslisten udnytter den gunstige situation, det er ikke at have ansvar for at finde de midler, der skal kastes i grams til alle dem, som kunne tænke sig at få mere i posen.
Vi husker alle sammen, hvordan S og SF i valgkampen lovede danskerne et slaraffenland, hvis blot de kom til magten.
Efter valget blev alle løfter trukket tilbage, fordi det var urealistisk valgflæsk, som der ikke var penge til at gennemføre.

Nu er det Enhedslisten, som lokker stemmer til ved at love alle arbejdsløse enten arbejde elle varig bistand, og det vil alle, der ikke tænker sig om, synes er sympatisk og rigtigt.
Hvis man ikke er naiv, vil man vide, at det, der står på Enhedslistens ønskeseddel, er ligeså urealistisk at gennemføre som Villy Søvndals løfte om 40 % billigere busbilletter.

Samfundsnasserne!

Skrevet af Thomas H. Rasmussen, Fredag den 28. december 2012, 07:04

Jeg er så træt af alle disse samfundsnassere som i alt for mange år har kunnet ligge på sofaen og få høje sociale ydelser, boligsikring m.m. uden at skule yde noget for deres ydelser så de lavtlønnede såsom kasseassistenter, arbejdere mfl. må føle sig godt til grin når de hver dag går på arbejde. Vi har i dag 810.000 personer i den arbejdsdygtige alder på overførselsindkomster hvilket er helt uholdbart hvis vi skal overleve som velfærdssamfund! Samtidig vælter det ind med asylansøgere fordi regeringen har lempet opholdsreglerne!

Jeg går bestemt ind for at alle dem som virkelig er ramt af sygdom og har hjælp behov får den hjælp de skal have i et velfærdssamfund men alt for mange får alt for nemt offentlige ydelser uden at skulle yde noget til gengæld for ydelserne! Mange af de 250.000 førtidspensionister i den arbejdsdygtige alder mellem 18-65 år - hvoraf de fhv. fleste er indvandrere - har jo f.eks. rent faktisk også arbejde ved siden af og må tjene ca. 70.000 p.a. uden at der bliver rørt ved deres ydelse og mange af de titusindvis af kontanthjælpsmodtagere arbejder sort ved siden af - hvilket er almindelig kendt i det offentlige system. En enlig førtidspensionist får fra 01. januar 17.348 kr. om måneden og skal ikke betale 8% AM-bidrag som lønmodtagerne. Dertil får man også skattefri boligsikring m.m. Det kan en kassedame eller andre lavlønnede ikke konkurrere med og det er hamrende uretfærdigt. En enlig folkepensionist som har været over 40 år på arbejdsmarkedet får f.eks. til sammenligning kun ca. 11.800 pr. måned! Hvorfor er en førtidspension ikke tidsbegrænset så den løbende evalueres og tager højde for udviklingen på det medicinske område? Jeg ved fra tidligere erfaring at næsten alle indvandrere får førtidspension fordi de har en "traume" eller lignende eller gør sig umulige ved ikke at gide lære at tale dansk m.m. Det er squ da for nemt og vi har bare ikke råd til det! Hvorfor stilles der ikke nogle krav til mange af disse egoister og samfundsnassere som kan få ubegrænset førtidspension og kontanthjælp m.m.? Hvorfor stilles der kun krav til de mennesker som er på dagpenge og har vist deres gode hensigter? Og er en "ægte" flygtning en person fra f.eks. Somalia eller Afghanistan som har rejst flere tusinde km fra et kontinent til et andet for at søge hjælp? Jeg kalder dem fattigdomsflygtninge som bliver en økonomisk klods om benet for det danske samfund i mange år da de ikke kan klare sig i et moderne samfund!

Pik & patter

Skrevet af Gitte, Fredag den 28. december 2012, 04:12

Når hurtig fisse bliver til dyre omkostnings fisser

Hør nu her...

Skrevet af Kurt Dejgaard, Fredag den 28. december 2012, 03:53

Jens, du skriver:
"Nu er jeg ikke på arbejdsmarkedet endnu, men som det ser ud er mine bedste muligheder at droppe skolen og derefter side på min røv og stirrer ind i TV'et."

Mener du det? Er det en ambition for dit liv? Hvor længe tror du selv du ville kunne holde det ud?
Tror du det er eller var en ambition for ret mange af de der er på kontanthjælp?

Det er ikke fordi jeg ikke har hørt argumentet før. Jeg er osse hørt følgende: "Hvorfor bestille noget, når man bare kan gå ud og lave noget kriminalitet, og herefter få kost og logi på det offentliges regning, resten af livet?"
-Og ja, Jens, modellen virker for så vidt. Det kan faktisk lade sig gøre at leve på den måde. -Et totalt uvirksomt liv, liggende på en briks, stirre på et TV og få maden serveret, uden at røre en finger.
Men hvad er det for et liv? -Eet man ville være tilfreds med på nogen måde? Synes du selv det lyder tiltrækkende?

Mange synes at Tanjas og andres bruttobeløb på 13 tusind om måneden lyder af meget. Men det er et beløb uden pensionsopsparing og vil resultere i en ludfattig alderdom. Hvis man er istand til se bare lidt fremad, er kontanthjælp noget man vil se at komme ud af i en helvedes fart, alene for det fremtidsperspektiv.

bt's læsere

Skrevet af Thomas B, Fredag den 28. december 2012, 03:40

Jeg mente bt's læsere... ;)

Latterlige

Skrevet af Thomas B, Fredag den 28. december 2012, 03:38

Dejligt at det tal er 66% (dem der synes at bistandshjælpen er for stor), det betyder bare, at en stor af Danmark ikke har været i den situation som folk er i, når de mister alt.
Enten pga helbredet, eller pga nogen uheldige omstændigheder.
Folk stor også, at de folk der lever på gaden, rent faktisk selv har valgt det.
I burde skamme jer!
Ja, der er snydere i blandt dem der modtager offentlige ydelse, surprise... det er der også i blandt dem der arbejder og betaler skat.
Men de vil til hver en tid tage et arbejde hvis der var et til dem.

Folk har bare deres snævre tunnelsyn, mig mig mig mig mig!
Vi skal bare være glade for, at vi kan tage på arbejde hver dag, og tjene, i snit, mere end dagpengesats eller bistand. Vær glad for vores helbred for fanden!
Det er ingen der vælger, at dropper et arbejde med kolleger, social accept, ansvar og følelse af at være noget værd, til fordel for bistandshjælp.
Prøv at skulle møde op til jobcenteret hver måned, skrive ansøgninger til nogen jobs som man ikke er kvalificeret til, møde kritik og mistro alle steder.
Som jeg skrev, folk aner jo ikke hvordan det er at være arbejdsløs - det viser de 66% jo af eb's læsere.
Nogen skriver, at de har 1800-2400 /md at leve for, mad, el, vand, kabel-tv, licens o.s.v. Så er man sgu da fattig!

I guder...

Skrevet af Jens, Fredag den 28. december 2012, 02:57

Det er direkte latterligt. Nu er jeg ikke på arbejdsmarkedet endnu, men som det ser ud er mine bedste muligheder at droppe skolen og derefter side på min røv og stirrer ind i TV'et. Hvordan kan nogen som helst på planeten synes om en sådan plan, hvor folk som intet laver skal have flere penge end folk som arbejder? Det giver ingen verdens mening! Min morfar har arbejdet hele sit liv som murer, fra 6-18 hver dag (undtagen søndag selvfølgelig), hvis han ikke havde arbejdet overtid konstant, så ville han jo tjene det samme som alle dem, som ikke ikke laver en skid!

Hvordan kan i synes det er en fair måde at køre et samfund på? Dette er et spørgsmål til både Enhedslisten og jer som stemmer på dem...

Tillæg

Skrevet af Jens, Fredag den 28. december 2012, 03:03

Og bare så der ingen misforståelser er, så mener jeg det generelle beløb er ALT for højt, ikke kun i Tanias tilfælde!

Gulvklud

Skrevet af Jesper Jensen, Fredag den 28. december 2012, 02:39

Med de lange negle hun har, er hun da vist ikke i stand til at vride en gulvklud.

Masser af arbejde

Skrevet af Jens Petersen, Fredag den 28. december 2012, 02:31

Der er masser af jobs at få. Jeg kender personligt rigtig mange fra Østeuropa som deler aviser og reklamer rundt, er opvaskere og gør rent på hoteller og i virksomheder.

Alt for meget

Skrevet af Bibj, Fredag den 28. december 2012, 02:31

Nu har jeg i 30 år betalt til en arbejdsløshedsforsikring (a-kasse)
Hvis jeg skulle blive ledig vil jeg kunne få ca. 17.000,- før skat !
Hvordan kan kontanthjælpen nogensinde overstiger dette beløb?
Hvis der er nogen som mener at det er ok at kontanthjælpen kan overstiger understøttelsen fra fagforeningen, så vil alle fagforeninger/a-kasser snart være historie. Hvorfor betale til en a-kasse når man kan få meget mere i kontanthjælp?!

Det er jo fordi hun har børn - mange børn.

Skrevet af Jens Peter Hansen, Fredag den 28. december 2012, 02:21

Jeg kan ikke se en enlig på kontanthjælp på 10,000 brutto om måneden får for meget.

Men det lyder noget højt, når en enlig mor kan samle 23,000 netto sammen. Det lyder vanvittigt højt.

Forskellen er jo 'børn'. Når en kontanthjælpsmodtager har børn, så er der jo næsten ingen grænse for, hvor meget de kan få.

Programmer som 'De Unge Mødre' har jo også vist, at det er en karriere at være rugende mor.

Get a job!

Skrevet af Henning, Fredag den 28. december 2012, 00:59

Kære Atrica.
Hvis det er så forfærdeligt at være ledig, så ta' da for h...... at ta' et job! Hvor svært ka' det lige være...!

Godt skrevet Atrica.

Skrevet af morten wallin jensen, Fredag den 28. december 2012, 00:55

Godt skrevet Atrica.
Vi er for mange som lader os rive med af en oppisket stemning. Gu faen er det ikke sjovt at blive parkeret uden for fællesskabet.

Æd en tudekiks

Skrevet af Atrica, Fredag den 28. december 2012, 00:46

Det kan godt være i syntes at kontanthjælpsmodtagere har alt og får i hoved og røv, og gider ingenting.

Sandheden er den, at en kontanthjælpsmodtager ikke må bevæge sig ud fra kommunen. Man må reelt ikke besøge en ven i en anden by. Når man er på kontanthjælp vil INGEN have respekt for dig, og faktisk bliver du dømt og set ned på.
Som kontanthjælpsmodtager bliver du nødt til at isolere dig selv fra omverdenen fordi man bliver mødt med fordomme.
Når du skal have kontanthjælp kommer alle dine personlige informationer til mindste detalje ind i systemet, og du skal fortælle alt om dit helbred, sociale liv, kærlighedsliv, barndom osv til fire forskellige sagsbehandlere årligt.

Det kan godt være i syntes at alle ledige er lud dovne og har det pisse fedt. I kender ikke alle ledige, og jeg skal love jer for at en ledig ikke lever i frihed. Faktisk lever man i fangeskab.

Frisør og tandlæge what???????

Skrevet af Jordan, Fredag den 28. december 2012, 11:06

Hey Africa

Frisør og tandlæge, det er sgu da luksus, hvad snakker du om?? Man kan da for h... ikke have råd til de ting når man ikke gider at tage et arbejde... Og isolerer sig ja det kan godt være når man driver negleklinik ved siden af som vores ven Tanja. Gider du lige, hvis du skal medvirke i denne debat så kom da med nogle ordentlige argumenter ellers luk...spar os alle for lort

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08