Firmaet KelsenBisca, der står bag de populære Karen Wolf produkter, melder om rekordsalg af kammerjunkere. Hver dansker har i snit i år til dato spist lige under 50 af firmaets kammerjunkere.

- Vi kan slet ikke følge med. Vi kører i døgndrift udelukkende kammerjunkere på to maskiner, fortæller en glad men noget ophængt markedsdirektør Henning Sørensen til bt.dk

I alt har KelsenBisca indtil videre i 2006 solgt 1.250 ton kammerjunkere, og det er et ekstremt højt tal taget i betragning, at normal salget på et år ligger på 1.500-1.600 kammerjunkere.

- Vi ligger på nuværende tidspunkt 40% over sidste år, og det undrer mig egentlig, for jeg synes ikke, at sommerens vejr indtil videre har været specielt bedre end sidste år. Jeg tror måske, at der er kommet en eller anden trend - at koldskål med kammerjunkere er blevet kult, siger Henning Sørensen.

Med en vægt på fem gram per kammerjunke, svarer KelsenBiscas 2006-salg af 1.250 ton kammerjunkere til ca. 250 millioner styk - eller lige under 50 per indbygger i Danmark.

Men hertil skal selvfølgelig lægges alle de andre mærker, som også har kammerjunkere liggende på hylden i supermarkedet.

tik@bt.dk