På bare tre år er dating.dk blevet en mega-succes med 360.000 brugere. Og for mændene bag ideen er det også blevet en økonomisk succeshistorie.

Der chattes, scores og findes kærester som aldrig før.

På bare tre år er dating.dk blevet en af de mest populære hjemmesider i Danmark og den suverænt største af sin slags.

Faktisk er den så populær, at folk ringer og beder folkene bag hjemmesiden om et mere diskret design på dating.dk, så de kan sidde i ro og mag og »date«, mens de er på arbejde.

»De vil gerne have noget med børskurser ude i siden, så det virker, som om de laver noget seriøst, mens de sidder og skriver kærestebreve,« forklarer Morten Wagner.

Sammen med Henrik Back og Peter Sønderby ejer han firmaet Freeway, der i august 1998 startede den gratis tjeneste dating.dk.

Kærestetjenesten har i dag ikke færre end 360.000 brugere. Folk, der har været inde på dating.dk og oprette deres profil. Nogle har flere profiler liggende. Hver dag logger hele 90.000 sig ind på hjemmesiden.

»Inden vi begyndte, sad vi på Henriks loft og talte om piger og internet - sådan som fyre nu gør. Og så kom ideerne: Vi ville prøve at sætte det i system. Vi ville lave en service, hvor man kunne skrive til nogle piger, og de kunne skrive til én. Og vi blev hurtigt enige om, at det skulle være sobert, så pigerne også syntes, det var interessant,« forklarer Morten Wagner.

Ønsket har allerede fra start været at gøre dating over nettet til noget, man ikke er flov over, og som alle gør. Derfor vil de tre heller ikke plastre deres hjemmeside til med børskurser og andre finurligheder, der skal skjule, hvad det er, der foregår.

»Vi har bevidst arbejdet mod en holdningsændring, og vi vil gerne have, at det er alle, der dater på nettet. Vi har også fokuseret på, at det at være single er noget, man vælger, fordi man stiller krav - ikke fordi man er efterladt,« forklarer Morten Wagner.

Det tre mænd havde aldrig regnet med, at dating.dk skulle blive så stort, som det er blevet i dag, hvor der er 16 ansatte i Danmark, og konceptet kører i både Norge og Sverige. I Danmark er der 16 ansatte fordelt mellem Viborg og København.

100 mio. værd

»Alle folk, der starter noget, har nok svært ved at sige, hvorfor de gik i gang. Men det føltes bare rigtigt. Det var ikke sådan, at vi inden for tre år ville være de største i Danmark,« fortæller Morten Wagner.

»I begyndelsen var det bare en joke. Da vi gik i gang, diskuterede vi længe, om vi skulle købe domænenavnet »dating« for 150 kroner plus moms - der var ikke nogen af os, der ville lægge ud. I dag er hele konceptet blevet vurderet til 100 millioner. Og da Peter i sin tid foreslog navnet dating, var der ingen, der syntes, det var fedt, men alle de andre var taget. I dag kan vi jo godt se, at det var sindssygt godt.«

Udover at stå for salg og marketing i Freeway læser Morten Wagner jura og stiller op ved næste folketingsvalg for de Konservative i Viborg.

De tre havde, inden de begyndte, ingen investorer i ryggen og ingen baggrund for at lave det, de laver i dag.

»Vi har ikke fået tilført kapital. Vi har kun brugt de penge, vi selv havde. Vi startede fra scratch og har lært det meste undervejs. Henrik er god til at sørge for maskinerne og det tekniske, Peter er god til at få tingene til at køre rundt på siderne og sørge for, at det ser ordentligt ud, og jeg er så ham, der snakker,« forklarer Morten Wagner, 29 år.

Og selvom det måske virker oplagt, var det ikke håbet om at få sig nogle kærester, der fik de tre til at starte projektet. Alle var nemlig udstyret med sådan én, inden de gik i gang.

»Inden vi overhovedet begyndte, stillede vi nogle kriterier op for, hvad det var, vi ville. Det skulle være noget, som alle mennesker interesserer sig for, og som ikke går af mode lige med det samme. Og alle mennesker interesserer sig for kærester. Det går ikke af mode lige foreløbig - det er vi ret sikre på.

Der er omkring en million single hustande i Danmark, og det vidner jo om en eller anden form for kommunikationsproblem. Folk er hæmmede, og der bliver flere og flere regler for, hvordan man skal være. Mange går i den samme gruppe, og der er ikke særlig stor udskiftning i deres omgangskreds,« siger Morten og understreger, at deres succes handler om at kunne sætte sig ind i folks behov:

»Vi bruger empati - evnen til at sætte os i andre folks sted. Vi tænker: »Hvis jeg var bruger, hvad kunne jeg så tænke mig?« Jeg tror, man skal tænke fra brugerniveau og op. Mange tænker omvendt og bruger ekstremt mange penge på deres hjemmeside, som der måske kun er ti, der besøger om dagen,« mener Morten Wagner.

De tre har forsøgt at gøre det så let som muligt for brugerne.

»Det svære er de første fem sekunder, hvor du skal snakke med en fyr eller en pige. Vi bruger meget tid på at gøre mødet lettere og katalysere processen. Vi får blandt andet lavet et backgammonspil, så man kan sidde og tale om spillet, og dermed letter man kontakten.«

Dating foregår dog ikke kun via chat på nettet. Der bliver også afholdt ferier og fester, hvor alle datere rent faktisk får lejlighed til at se hinanden.

»Den første fest holdt vi på IN i København, og der kom 400. Næste gang lejede vi hele diskoteket. Det var to dage før nytårsaften år 2000, og på trods af at hele byen var som en spøgelsesby den aften, så var der kø hele vejen ned ad Vestergade,« siger han og fortsætter:

»Det er ikke pornofester. Det er ligesom alle andre fester. Det eneste anderledes er, at man ved, at folk er der, fordi de er single. Så hvis man møder en sød pige, er man nok lidt mere tilbøjelig til at tale med hende end ellers. Desuden får man lejlighed til at møde dem, man chatter med - folk har navneskilte med deres datingnavn på, og man kan skrive kærestebreve til hinanden, som så bliver vist på storskærm. I løbet af en fest, vi holdt på Base Camp, sendte vi 1.500 kærestebreve,« fortæller Morten Wagner.

»Folk råbte og skreg, de ville have fjernet live-bandet og have gang i »posthuset« igen,« supplerer Henrik Back.

Det, der driver værket for de tre, er både den økonomiske side af sagen, hvor der i år forventes en omsætning på otte mio. kr. via indtægter fra banner-reklamer og arrangementer, men også kontakten med de mange brugere.

»Det sjove er, at vi har kontakt med en hel masse mennesker. Vi skriver til dem, og de skriver til os, og man lærer en utrolig masse. Vi hører fra folk, der dater løs, folk der kun dater en enkelt gang, folk der er sure og folk der er glade. På lang sigt fører det her sikkert til noget. Men hvis ikke det var fordi, at vi syntes, det var sjovt, havde vi ikke gjort det,« siger Morten Wagner.

Han mener, at dating.dk's succes skyldes, at indsatsen for at gøre dating på nettet legalt er lykkedes:

»Vi er ubetinget de største, fordi vi har formået at få det legaliseret. Vi er det pæne sted, hvor folk ved, de kan tillade sig at være.«

Flere og flere vælger da også ligefrem at lægge et billede af sig selv ind på nettet. Ifølge Morten Wagner har 30.000 brugere lagt deres billede ind.

»Mange tror, at de, der er inde på internet og leder efter kærester, er nogle, der vejer 200 kilo, og hverken har arme og ben. Men hvis man kommer til festerne, vil man se, at det er der slet ikke tale om. Det er ikke sådan, at du kan sige, at de er meget pænere eller meget grimmere end i virkeligheden. Det er ligesom når du går i byen, hvor du møder nogle, der er spændende, og nogle der ikke er.«

Og er man på dating med sit billede, skulle der ifølge de tre dating-pionerer være en god portion bekræftelse at hente:

»Jeg ved ikke, hvor mange kærestebreve de fleste får om året, men det er i hvert fald ikke mange håndskrevne kærestebreve, jeg får. Men hvis du laver en profil og lægger dit billede på dating, så kan det være, at du får 10-20 kærestebreve om dagen, og det er sjovt. Der er vel ingen, der ikke ville synes, at det var sjovt at få 10-20 kærestebreve om dagen,« siger Morten Wagner, der som den eneste af de tre er single og selv har en profil på dating.dk.