Legetøjsfabrikken Lego, der sidder på 2-3 procent af verdens legetøjsmarked, er sikret overlevelse i Billund efter flot regnskab for 2006.

Flere års overlevelseskamp for Lego er afløst af jubel og udsigt til vækst i løbet af et par år. Det stod klart, da legetøjsfabrikkens administrerende direktør, Jørgen Vig Knudstorp, onsdag præsenterede et overraskende godt regnskab, efter at koncernen i mange år har døjet med underskud og trussel om undergang.

Lego er i fuld gang med at virkeliggøre en ny strategi med udflytning af produktion fra Billund, ligesom fabrikken i vid udstrækning går tilbage til de klassiske Lego-værdier om kreativ brug af den unikke Lego-klods. Strategien har vist sig at være rigtig, konkluderede Lego-chefen.

Lego havde et meget overraskende flot salg op til jul 2006, og sammenholdt med, at legetøjsmarkedet internationalt ikke faldt i 2006 i modsætning til de foregående år, fik legetøjsfabrikken et resultat på 1.430 millioner kroner i 2006 mod kun 505 millioner kroner året før.

/ritzau/