Din bil er mere tørstig, end tallene i salgannoncen lover.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Flotte forbrugstal sælger biler. Men de er ofte det rene fup. I hvert tilfælde i forhold til dét, folk selv oplever i hverdagen.

Blandt de mest almindelige henvendelser til vor brevkasse hører klager over for få kilometer på literen i forhold til bilernes specifikationer.

Det er vanskeligt at hjælpe klageren ud over et par gode råd om kørestil. Fejlen ligger nemlig i den måde man fra officiel side beregner benzinforbruget på. ECE-testen, som vi her på B.T. kalder Euro-mix, ligner ganske enkelt ikke hverdagen for de fleste almindelige biler.

Hvor stor forskellen er fra det lovede til det realiserede forbrug varierer fra bil til bil. Især fra bilstørrelse til bilstørrelse.

Tre typer bil
Det viser en sammenlignende testkørsel, som vi har gennemført med tre forskellige biltyper. Jo mindre bilen er, desto vanskeligere er det, at leve op til dens officielle forbrugstal.

Vi lagde en testrute, der ligner en typiske pendlerrute. Motorvej med tilladt hastighed på 130 og 110 km/t. Samt kunstig lav hastighed på grund af vejarbejde.

Suppleret med to typer landevej. En strækning med tæt trafik og en mindre befærdet landevej. Til sidst noget bykørsel med masser af lyskryds.

B.T.s teststrækning måler 190,06 km ifølge vor Garmin test-navigator. Udstyret blev også sat til at holde øje med bilernes nøjagtige hastighed, der helst skulle ligge omkring det maksimalt lovlige.

Til forsøget udvalgte vi tre populære danske biler: Som firmabil en Peugeot 407 med 1,8 med 116 HK. Som familiebil Årets Bil i Danmark 2006, Seat Leon. Her i basisudgave med 1,6 motor og 102 HK.

Langt på papiret
Som økonomisk mini-bil valgte vi Toyota Yaris med den 3-cylindrede motor. En bil, der på papiret skulle kunne køre meget langt på literen.

Vi målte det faktiske antal liter, der kunne efterfyldes. Og vi tankede på samme tid, ved samme temperatur og fra samme stander. Alt sammen for at eliminere unøjagtigheder.