Højhastighedstog fra København til Århus og Horsens på en time. Tog til Aalborg på to timer. Tog til Esbjerg på to en halv time.

For første gang kommer DSB med et bud på, hvad en bro med et hurtigtog over Kattegat vil betyde for rejsetiden, og hvordan det kan gavne udviklingen i hele landet.

Udmeldingen får ros fra én af de hidtil mest skeptiske trafikeksperter, trafikforsker Henrik Harder Hovgesen fra Aalborg Universitet, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten torsdag.

Miljøchef Jesper Mølgaard fra DSB, der netop har fremlagt DSB's bud på en trafikkonference i Aalborg, forklarer: »En Kattegatbro vil knytte Danmark tættere sammen.

Den vil gøre Danmark til én stor metropol. Der er et meget stort potentiale for indbyggerne i både Østjylland og København, men også gevinster til rejsende fra Esbjerg, Herning, Vejle og Aalborg, ligesom en Kattegatbro vil give et stort miljømæssigt løft.«

»Uanset om man bygger en ren togbro, eller laver en kombineret tog- og bil-forbindelse, vil det give toget et løft. Da man åbnede Storebæltsbroen, voksede togtrafikken godt 70 pct., mens antallet af togpassagerer over Øresund steg med over 8.000 pct., da man tog Øresundsbroen i brug,« lyder det fra DSB's miljøchef.

Jesper Mølgaard forudser, at 10.000-12.000 østjyder vil vælge at være pendlere og rejse frem og tilbage mellem Østjylland og København for at arbejde, hvis der kommer en Kattegatbro.

»Det, vi forestiller os - og nu kigger vi måske 30-40 år frem - er en ny bane ud af København kombineret med nye stationer ved Holbæk og Kalundborg og en bro via Samsø. Herefter forestiller vi os, at nogle tog vil køre til Århus og andre mod Horsens.«