Billige fødevarer er ofte identiske med langt dyrere mærkevarer, så der er ingen mening i at betale mere, mener topkok.

Tusindvis af danske forbrugere snyder hver dag sig selv, når de betaler store summer for at kunne stille lækker mærkevare-mad på middagsbordet. Ofte kan den samme vare fra den samme fabrik nemlig købes langt billigere i den selvsamme butik.

En stikprøvekontrol, som B.T. har lavet hos de største supermarkedskæder, viser, at indholdet i kædernes egne discountserier ofte kommer fra samme samlebånd som mærkevarerne, og at det i praksis kan være stort set umuligt at skelne de dyre varer fra de billige. Ganske enkelt fordi der tit er tale om samme produkt.

- For os, der arbejder med forbrug i det daglige, har det længe været en offentlig hemmelighed, at det er sådan. Det viser, hvor meget ekstra man betaler for det navn, der står på indpakningen, og det er faktisk helt absurd meget, siger Klaus Melvin Jensen, der er kampagneleder hos Aktive Forbrugere.

Dobbelt pris for identiske varer

Det er især supermarkedernes egne discountmærker, der gemmer dyre mærkevarer til lavpris. Denne varetype fylder stadig mere på butikkernes hylder, og B.T.s stikprøve viser, at man ofte betaler mere end dobbelt pris for helt eller næsten identiske varer med et kendt navn.

- Man betaler for den markedsføring, som knytter sig til varemærket. Et firma som Rynkeby bruger jo utrolig mange penge på at reklamere for sit navn. De omkostninger har vi ikke på vores serier, og derfor kan vi sælge dem billigere. Også selvom det er Rynkeby, der er i kartonen med Coop-juice, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop, som står bag blandt andet Kvickly, Brugsen og Fakta.

Forskel på billigvarerne

Han erkender åbent, at en lang række kendte mærkevarer er identiske med koncernens egne billig-produkter, som sælges under navnene X-tra og Coop. Hos Dansk Supermarked, afviser informationschef Erik Eisenberg, at det samme skulle være tilfældet i butikker som Bilka, Føtex og Netto.

- Der er mange discount-produkter, som kommer fra de kendte producenter, men man kan ikke gå ud fra, at de er identiske med mærkevarerne. Der er en forskel, som betinger prisforskellen. Den vil typisk ligge i opskriften, siger han.

Varerne er identiske

Forskellen på dyre og billige produkter er næsten usynlig

- På overfladen virker de jo ens. Men lad os se på det. Stjernekokken Wassim Hallal fører en gyldebrun lagkagebund helt op til næsen og snuser kraftigt ind.

Han holder den lidt væk, brækker et stykke af og studerer krummernes struktur, inden han fører bidden ind i munden. Sceneriet gentager sig med en ny bund fra en anden pakke, inden konklusionen er klar:

- Både udseende, duft og smag er fuldstændig ens. De er identiske.
 
Den kendte kok sidder for enden af et bord i Restaurant Frederikshøj i Århus. Stedet, som han driver sammen med vennen Palle Enevoldsen, er forhåndsnomineret til titlen som årets bedste danske restaurant og serverer gastronomiske vidundere i verdensklasse.

I dag er bordet dog dækket med en mere ydmyg menu. Kiks, fabriksrullepølse og andre supermarkedsprodukter dækker den hvide dug og venter på at blive målt mod hinanden. Alt findes i to versioner, en billig og en dyr, som tilsyneladende er helt ens. 'Hold da kæft,' lyder det flere gange, når Wassim Hallal får oplyst prisforskellen.

Nuanceforskelle

Flere varer finder han helt identiske, mens andre har nuanceforskelle i smag og konsistens. Forskelle som dog ofte kan forklares med forskellige produktionsdatoer.

- Produkterne ligger generelt meget, meget tæt op ad hinanden smagsmæssigt. Mange almindelige forbrugere vil slet ikke kunne smage forskel. Så min anbefaling er klart, at man i de her tilfælde ikke skal betale merprisen for mærkevaren,' siger Wassim Hallal.

Sådan udførte vi fødevaretesten

B.T. har gennemgået hylderne i nogle af landets førende supermarkedskæder for at finde eksempler på discountvarer, der kommer fra mærkevareproducenter. Varerne er efterfølgende blevet sammenlignet med de tilsvarende kendte mærkevarer for at afsløre eventuelle produkter.

Sammenligningen er blevet udført med hjælp fra den anerkendte kok Wassim Hallal, som i dag er partner og køkkenchef på top-restauranten Frederikshøj i Århus.