Alt for mange gange har ældre borgeres nødkaldsapparater svigtet. Det skal være slut nu, understreger socialministeren.

Det skal være slut med, at ældre borgeres nødkaldsapparater gang på gang svigter.

Det mener socialminister Karen Hækkerup (S), som derfor glæder sig over, at Patientombuddet har sendt en advarsel til landets kommuner, efter TV 2 Nyhederne i weekenden har fortalt om flere tilfælde, hvor nødkaldsapparater til ældre borgere, har vist sig at være falsk tryghed.

I mindst 26 tilfælde reagerede hjemmeplejen enten for sent eller slet ikke på borgernes nødkald.

- Det er første gang, sådan en meddelelse bliver sendt ud, og det understreger naturligvis, hvor vigtigt det er, at kommunerne handler på den viden, man nu har, om at der er alt for mange fejl ved de her apparater, siger socialministeren til TV 2 Nyhederne.

Hun føler sig sikker på, at der nu bliver rettet op på problemerne.

- Jeg tror alle kan sætte sig ind i, hvor forfærdeligt det må være, hvis man oplever den falske tryghed, at man har et apparat, man tror, kan hjælpe en, og så virker det ikke, siger Karen Hækkerup og tilføjer:

- Derfor skal de her apparater naturligvis virke, så vores gamle kan være helt sikre på, at når de trykker på knappen, så kommer der hjælp.

Ifølge socialministeren nytter det ikke noget at lovgive på området.

- Det der skal ske er, at kommunerne skal følge op på den OBS-meddelelse, som de har fået. Og derfor vil jeg bede Kommunernes Landsforening om at give mig en meddelelse om, hvordan kommunerne følger op på henvendelsen, siger hun.

BNB