Det er ikke en sjældenhed, at diskoteker bruger deres Facebook-side til at lokke unge under 18 år med billig alkohol. Det viser en rapport fra foreningen Alkohol og Samfund, skriver Kristeligt Dagblad.

I rapporten, der bliver offentliggjort 27. januar i forbindelse med en konference om emnet på Christiansborg, nævnes flere konkrete eksempler. For eksempel lokkede et diskotek i Holstebro på Facebook med billige drinks efter et modeshow på byens handelsgymnasium.

I alt 82 diskoteker indgår i undersøgelsen. Ifølge Alkohol og Samfund bryder 66 af dem love eller retningslinjer på området, som skal beskytte unge under 18 år mod alkoholreklamer.

»Vi mener, det er et område, der er for lidt opmærksomhed omkring. Ingen andre end de unge selv følger med i, hvordan diskotekerne kommunikerer på Facebook, og derfor går det ikke op for de voksne, at mange diskoteker her bryder med deres eget regelsæt,« siger direktør i Alkohol og Samfund Johan Damgaard Jensen til Kristeligt Dagblad.

Relationschef Christopher Susé fra brancheorganisationen Horesta mener ikke, at problemet med markedsføring og udskænkning til 16-17-årige er så omfattende, som Alkohol og Samfund gør det til.

Han påpeger over for Kristeligt Dagblad, at man som restauratør eller diskoteksejer løber en stor risiko, hvis man sælger til unge under 18 år, da det kan koste bevillingen.