____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Den mor, der i januar anmeldte en kvindelig lærer på Bækkegårdsskolen i Ølstykke, fordi hun havde givet hendes seks-årige søn en lussing, gjorde det for at sætte fokus på fejlagtig inklusion i folkeskolen.

Det fortæller moderen til lokalavisen.dk.

Hendes søn har haft problemer siden børnehaveklassen, og det var efter en konflikt med et andet barn, at sønnen spyttede på læreren og slog hende i ansigtet. Det fik læreren til at miste besindelsen og lange drengen en lussing.



Moderen optræder anonymt i Lokalavisen, men hun fortæller, at hun valgte at politianmelde læreren for at vise, at inklusionen er slået fejl.

- Skolen spurgte mig, hvad jeg ville have ud af det, og mit svar er, jeg vil beskytte min søn og sikre, at det ikke sker igen. Men det handler ikke kun om ham. Jeg vil også have fokus på inklusion og gøre opmærksom på, at det rammer svage elever uhensigtsmæssigt hårdt, fortæller moderen, som har tre andre børn, der har en normal skolegang i folkeskolen.



Den kvindelige lærer er 59 år og har 34 års erfaring. Sagen endte for hendes vedkommende med dagbøder og en fyreseddel. 

Trods den hårde dom holder moderen fast i, at hun har gjort det rigtige.

- Jeg har forsøgt at råbe systemet op, siden han begyndte i skolen. Vores læge bakker op om, at det ville være godt med en psykologvurdering af hans opførsel, så vi bedre kan hjælpe ham. Men det er skolen, der efter de nye regler skal indstille ham til en psykologisk vurdering, og der har de været alt for henholdende. Ikke mindst, når man ser på, hvor mange problemer, der har været. Men lige så snart han havde en fredelig periode, så ville man lige se tiden an igen, lød beskeden til familien.

Efter episoden i januar med lussingen er der nu et helt andet fokus på den lille, spinkle dreng, som har fået støttelærer på i skolen og nu er sendt til psykologisk udredning.

- Jeg har fortsat en god dialog med skolen, men det har været svært efter anmeldelsen. I de første tre uger blev jeg pludselig kaldt hjem i utide fra arbejde 3-4 dage om ugen, fordi skolen oplyste, at de ikke kunne styre ham. Det var ikke holdbart, og det er blevet præciseret, at det må skolen ikke. Jeg kan godt forstå, at det er svært for skolen og lærerne at håndtere de situationer, men det er det jo også for min søn. Så forhåbentlig hjælper udredningen os alle sammen, siger moderen.I Danmarks Læreforening, som repræsenterer læreren i sagen, oplever man i stigende grad, at forældre anmelder lærere for både større og mindre forseelser. 

Formand for foreningens forretningsudvalg og formand for Organisations- og arbejdsmiljøudvalget, Per Sand, understreger, at det under ingen omstændigheder er i orden at slå børn.

Alligevel forsøger foreningen at løse det stigende antal anmeldelser fra forældre mod lærere med dialog og i mindelighed.

Ifølge Per Sand er det nemlig ulykkeligt for alle parter, når sagerne ender så drastiske, som det er tilfældet med den fra Ølstykke.

- Vi ser gerne, at man løser konflikter som disse i mindelighed og uden, at lovgivningsmagten er inde over.

- Det har så store konsekvenser, både for det enkelte barn, resten af klassen og de øvrige børn og personaler på skolen, når en sag ender på den her måde. Derfor foretrækker vi altid, at den slags sager bliver løst mellem parterne på skolen, siger han og understreger, at det selvfølgelig er utilgiveligt at slå, siger han til bt.dk.

Alligevel mener han, at en dom og afskedigelse er en meget hård straf.

I en afstemning på bt.dk, som omkring 11.500 læsere har deltaget i, synes 92 procent, at den kvindelige lærer skulle være sluppet med en advarsel.