Europas største bilmagasin, Auto Motor & Sport, har fået den gode ide at lade motorjournalister fra 16 europæiske lande teste de mest betydningsfulde biler i den eksplosivt voksende mini-klasse.

I den aktuelle stortest indgår journalisthold fra Bulgarien, Grækenland, Kroatien, Norge, Polen, Rumænien, Sverige, Slovakiet, Tjekkiet, Tyrkiet, Schweiz, Portugal, Spanien, Ungarn, Frankrig og naturligvis Tyskland. I disse lande udkommer Auto Motor & Sport i lokalsprogede udgaver med egne redaktioner.

De mange nationaliteter eliminerer risikoen for, at lokalpatriotiske hensyn afgør testresultatet. Med al respekt for Auto Motor & Sport, så har bladets gruppetest ofte den ulempe, at tyske biler behandles med fløjshandsker. En gruppetest uden en tysk vinder plejer at være en gruppetest uden deltagelse af tyske biler.

Men de tyske bilers dominans fordufter som dug for solen, når mange andre nationer deltager i ekspertpanelet. Stortestens vinder er tjekkiske Skoda Fabia. Dog med tysk teknik fra VW-koncernens hylder.

Fælleseuropæisk Fiesta
På en delt anden-tredieplads finder vi Ford Fiesta og Renault Clio.

Fiesta er en slags fælles europæisk bil ejet af en amerikansk gigant. Men Ford har efterhånden produceret biler så længe i Tyskland, at mange betragter mærket som tysk.

Renault Clio er til gengæld en vaskeægte franskmand, og først på fjerdepladsen dukker en ægte germaner op i skikkelse af VW Polo.

Testens resultat falder godt i tråd med B.T.s undren over, at Honda Jazz kunne blive Årets Bil i Danmark 2009. Jazz havner i den sidste halvdel af feltet.

Det overrasker os til gengæld meget, at Årets Bil i Danmark 2007, Opel Corsa, klarer sig næstdårligst.

Vi synes, at Polo er en på alle måder dejlig bil med fornemme pladsforhold. Holdet har dog slået hårdt på Poloens ikke særligt veloplagte 1,4 ltr. motor og dårlige udsyn især bagtil. Alle biler er valgt med firecylindrede motorer mellem 86 og 100 hk. Alt efter, hvad fabrikken kan tilbyde til nogenlunde sammenlignelige priser. Opels 1,4 ltr. med 90 hk er ikke nogen perle.

Toyotas store skare af danske tilhængere vil sikkert spærre øjnene vantro op ved synet af Toyota Yaris i rollen som den absolutte bundprop. Yaris skuffer i mange dicipliner og vurderes ikke at være specielt god til noget som helst undtagen at bremse.

Placeringerne er resultatet af et meget omfattende testarbejde. Bilerne er blevet afprøvet i så mange del-dicipliner, at vi ikke kan omtale dem alle her. På køredynamik falder Honda Jazz totalt igennem. Den er dårligste bil i hele fire ud af seks dicipliner: Undvigemanøvre i vådt føre, slalom, hurtigt kursskifte og kurvestabilitet.

I den berømte elgtest klarer Peugeot 207 sig dog dårligere, mens Mazda2 er en overraskende taber i splitbremsning med forskelligt underlag under højre og venstre hjulpar.

Testholdene har også målt udsynet fra bilerne. Fremad/nedad er Clio bedst. Peugeot 207 dårligst.

Fremad til siden - det såkalde parkeringsudsyn - giver topkarakter til VW Polo og bundkarakter til Peugeot 207. Mens samme Peugeot vinder på generelt udsyn hele vejen rundt, hvor VW Polo er dårligst.

Jazz har bedst plads
Testholdene vurderer som de danske journalister under Årets Bil 2009, at Honda Jazz har det bedste karrosseri, når forhold som plads, variabilitet, bagagerum, læsseevne, og standard udrustning lægges til grund. Den lille Toyota Yaris klarer sig dårligst trods god variabilitet.

Sikkerhed er delt op i to afdelinger. I den passive sikkerhed vinder Renault Clio og Mazda2. Toyota Yaris agerer også her agterlanterne.

På den aktive køresikkerhed vinder Seat Ibiza. Atter med Yaris som taber. Bremseevnen er så vigtig, at testholdene har pillet dem ud som selvstændig diciplin i stedet for at lade bremseevnen indgå i den aktive køresikkerhed.

Bedst bremser VW Polo. Honda Jazz bremser markant dårligere end alle andre. På området kørekomfort vinder Ford Fiesta en tårnhøj sejr, mens Toyota Yaris fejrer endnu en bundskraber af de store.

Motor og gearkasse - herunder forbrug og motorkultur - giver en klar førsteplads til Renault Clio. og en lige så klar bundplacering til Fiat Grande Punto.

Motorens evne til at trække både ved lave og høje omdrejninger får dårligste karakter overhovedet.

Af samme grund markedsføres den testede bil ikke i Danmark. Her er der i stedet valg mellem en mere fleksibel 77 hk maskine eller en kraftfuld turbo.