Er din tandbørste fyldt med bakterier fra toiletkummen, der har spredt sig via mikroskopiske dråber, efter der er blevet skyllet ud?

Det er ikke en rar tanke.

Men britiske forskere har nu undersøgt sagen, og heldigvis er der gode nyheder.

Lige meget om din tandbørste står i en kop ved vasken eller i et lukket skab, er mikrobakterierne på tandbørsten i langt de fleste tilfælde de samme som dem, der er i din mund eller på din hud.

Det skriver Videnskab.dk.

Forskere fra Northwestern University i Illinois i USA har kaldt studiet for 'Operation Pottymouth' og har kigget nærmere på brugte tandbørster.

»Jeg siger ikke, at der ikke kan komme mikroskopiske partikler på en tandbørste, når man skyller ud, men baseret på, hvad vi kan se ud fra studiet, kommer langt størstedelen af mikrober på din tandbørste oprindeligt fra din mund,« siger Erica Hartmann, der er adjunkt i miljøteknologi og medforfatter bag studiet, i en pressemeddelelse. Det skriver Videnskab.dk.

Hun tilføjer desuden:

»Din mund og din mave er ikke totalt adskilte 'øer'. Nogle mikrober findes både i maven og i munden – og dermed også på tandbørsten, Men igen, så kommer disse mikrober formentlig oprindeligt fra din mund.«

Andre artikler fra Videnskab.dk

Mærkeligt sammenfald undrer forskerne: Er der en kobling mellem tandbørstning og hjertesundhed?

Fremtidens robot-kollega skal kunne forstå, hvad vi mennesker vil