Om fem år er det helt slut med afgiftsfritagelse for elbiler, og indtil da skrues der gradvis op for afgifterne. Det er resultatet af en aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, de Radikale og DF.

Regeringen er i en lidt umage alliance med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og de Radikale fredag blevet enige om at forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler.

En afgiftsfritagelse, der ellers ville løbe ud til årsskiftet, men som nu i stedet gradvis skal udfases frem mod 2020.

»Det her er en bunden opgave for regeringen. Regningen for en fortsat afgiftsfritagelse af elbilerne i 2016 lød på 650 millioner kroner. De penge har regeringen ikke haft noget ønske om at finde på finansloven, og det er også en meget stor regning at tørre af på alle andre bilejere. Derfor var der behov for en indfasningsmodel,« siger skatteminister Karsten Lauritzen (V).

Det er en »nænsom« løsning, der ikke vil slå markedet for elbiler ihjel ved en brat overgang til fuld afgift, påpeger ministeren.

»Det er også en aftale, hvor man ikke unødigt gør det meget dyrere at købe en helt almindelig bil,« tilføjer han.

Med Karsten Lauritzens ord har der »været en forventning i markedet« om, at afgiftslettelsen ikke kunne fortsætte - på trods af, at SR-regeringen havde stillet det modsatte i udsigt. Men udfasningen bliver nænsom, forsikrer ministeren.

»En lille bil bliver små 500 kroner dyrere, og en lidt større bil bliver 700-800 kroner dyrere i 2016. Så det er en meget, meget nænsom indfasning,« siger Karsten Lauritzen.

Blå bloks selverklærede »grønne stemme«, de Konservative, forlod forhandlingerne fredag morgen.

»Vi ville gerne have været med i aftalen, og vi havde gerne set, at danskerne fortsat skulle have mulighed for at købe de miljøvenlige elbiler billigt. Men planen fra regeringen har ikke været sammenhængende, ikke grøn nok, og den har slet og ret været dårlig for langt de fleste danske bilister,« lød forklaringen fra skatteordfører Brian Mikkelsen (K).

Liberal Alliance forlod torsdag forhandlingsbordet med begrundelsen, at regeringens planer vil føre til højere priser på almindelige biler.

Aftalen vil også føre til en opbremsning på elbilmarkedet, lyder det fra Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested (Ø), der påpeger, at der bliver solgt alt for få elbiler, og at markedet har brug for at blive »løbet i gang«.

»Om fem år er der fuld registreringsafgift. Det er markedet simpelthen for lille til. Sidste år blev der solgt 1.800 elbiler, og man regner med, at tallet vil være det samme de næste år,« siger han.

De Radikales skatteordfører, Martin Lidegaard (R), erkender, at aftalen ikke er perfekt, »men langt bedre end alternativet« siger han med henvisning til, at afgiftsfritagelsen ville være udløbet brat til årsskiftet.

Hos Dansk Folkeparti er skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF) generelt tilfreds med aftalen. Men han peger på, at finansieringen ikke er helt på plads, og at det blandt andet handler om, at det ikke er DF-politik at gøre det dyrere at købe en bil i Danmark.

»Det er lige præcis det, der har været balancen i det. Det er faktisk også derfor, vi ikke har fundet finansieringen for 2017, 2018 og 2019 endnu. Vi har været ret pressede på tiden for at sige det helt ærligt. Skal man nå at have den her lempelige indfasning sat i gang, så var vi nødt til at få en aftale i den her uge,« siger han.