Københavns miljøborgmester Aufer Baykal har brugt 482.000 kroner på et forslag til en bedre gå-politik i København.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Flere går mere, fordi det er gratis. Det er bare et budskab i en ny gå-politik fremlagt af København miljøborgmester Aufer Baykal (SF), som torsdag blev godkendt ved et møde i borgerrepræsentationen. Men helt gratis er det ikke.

I hvert fald har borgmesteren betalt et arkitektfirma 482.000 kroner til at designe et forslag til en ny gå-politik i København. Og det er før de fremsatte anbefalinger er iværksat. De konservatives trafikordfører i Københavns kommune Jacob Næsager mener, at forslaget er spild af penge.

Læs også:

- Er det ikke det dummeste du nogensinde har hørt om? Helt ærlig, så efterlyser jeg bare lidt sund fornuft, lyder det fra Jacob Næsager, da B.T. kontakter ham.

Mere fortov og langsommere trafik

Den nye gå-politik kommer med flere anbefalinger på, hvordan man kan forbedre forholdene for fodgængerne. En af anbefalinger er at sætte hastigheden ned til 30 km i timen på strøggaderne, Amagerbrogade og Østerbrogade. Men det går ud over den kollektive trafik, som man også agter at forbedre, mener Jacob Næsager.

- Det betyder, at busserne kommer langsommere frem, og hvis man forlænger køretiden for den kollektive trafik, så bliver den ringere, siger Jacob Næsager.

Samme effekt har anbefalingen om, at forlænge byens fortorve, så de bliver gennemgående for trafikkanter.

- Flere bump i vejen for busserne giver dårlige arbejdsbetingelser for buschaufførerne, der overbelaster ryggen hver gang de kører over et bump, siger Jacob Næsager.

Den nye gå-politik blev godkendt af SF, Socialdemokarterne, Enhedslisten og De Radikale ved et møde i Borgerrepræsentationen torsdag.