På overfladen så det fint ud, da Hjem-Is i juli trak et stort parti is tilbage, efter at en kunde havde fået rødme og irritation i munden og svælget af at spise en Kæmpe Eskimo.
Forbrugernes sikkerhed kom i første række, så selvfølgelig skulle isene kaldes tilbage. »Da kundernes tilfredshed og tillid til Hjem-Is' produkter er altafgørende for Hjem-Is A/S, vælger vi at tilbagekalde hele den pågældende produktion«, skrev virksomheden i pressemeddelelsen.
Men aktiviteterne bag kulisserne viser, at Hjem-Is tænkte på alt andet end forbrugernes sikkerhed. Det dokumenterer sagens akter, som JydskeVestkysten har fået indsigt i.
Selv om fødevarekontrollen mente, at der kunne være flere is i omløb, som var farlige for kunderne, nægtede fødevaregiganten Nestlé, som står bag Hjem-Is, at kalde isene tilbage.
Der var kun kommet en enkelt klage over isene, og det var et alt for spinkelt grundlag til, at man skulle trække 300.000 is tilbage og orientere pressen.
Det ville udelukkende skade virksomhedens omdømme, fastholdt Nestlés nordiske kvalitetschef, Lone Iven. Fødevarekontrollens medarbejdere forsøgte at overbevise hende om, at alene mistanken om, at andre is kunne være farlige, var nok, og at hensynet til forbrugerne burde være afgørende.
Men lige lidt hjalp det. Der skulle flere klager til, før der var grund til at trække isene tilbage. Først da fødevarekontrollen for alvor skruede bissen på og truede med selv at udsende en pressemeddelelse og iværksætte tilbagetrækningen, gik Nestlé i gang med at trække isene hjem og destruere dem.
Hjem-Is nægtede at kalde farlige is tilbage


Vild aktion
Skete det
lige?
Skete det
lige?
Skete det
lige?

Euroinvestor
Nederlag
Nederlag
Nederlag
kilkaya stream group placeholder

Skræmmende tendens
Tallene
chokerer
Tallene
chokerer
Tallene
chokerer

kaos ved børnebassin
Vendte
pludselig om
Vendte
pludselig om
Vendte
pludselig om

Berlingske
Hård
dom
Hård
dom
Hård
dom