På vej til skole suser de unge afsted – men cykelhjelmen er ikke en del af turen.
For selvom cyklen for mange er det foretrukne transportmiddel, er andelen af unge, der husker sikkerheden et problem.
Det skriver Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.
»Mange cykelulykker med alvorlige hovedskader sker i byerne og blandt unge. Det skal vi have lavet om på. Derfor er det vigtigt, at vi får flere unge til at bruge hjelmen, så de passer på deres kloge hjerner – den skal jo holde hele livet,« oplyser den administrerende direktør Jakob Bøving Arend i pressemeddelelsen.
Ifølge en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik, viser tal, at det i øjeblikket er 51 procent af alle cyklister, der bruger cykelhjem – mens det kun er 32 procent af de unge mellem 16-25 år, der benytter hjelmen.
For at få flere til at bruge hjelmen, vil Rådet i samarbejde med ABUS og Fri BikeShop forsøge at imødekomme de unge med en ny kampagne.
Gennem kampagnen »Hjelm to go« vil det nu være muligt på de unges uddannelser, at købe en ny cykelhjelm til 200 kroner.
Det skal både fjerne flere barrierer, der forhindre unge i at vælge hjelmen til – så det ikke er dyrt, tidskrævende eller besværligt mere, oplyser Rådet.
Som del af kampagnen vil de unge også blive tilbudt et gratis sikkerhedseftersyn.