Det er en institution i det danske nyhedsbillede, der lukker, når TV2 fjerner 'Nyhederne' klokken 22.00 i det nye år.

22 Nyhederne har eksisteret siden 1990 og har de seneste fem år været bestyret af Poul Erik Skammelsen. Han har ejet programmet og lagt navn til udsendelsen i bedste amerikanske stil. Skammelsen er det, man i USA ville kalde for en 'anchor'.

22 Nyhederne har klassisk været TV2's tilbud til de mere intellektuelle, som stationen traditionelt har haft svært ved at få hold i. Skammelsen er ifølge stationen den mest troværdige nyhedsvært og manden, der skulle sikre lødighed og kvalitet. Nyhedsudsendelsen, der før var hans, bliver nu delt mellem ham og alle de andre værter og bliver dermed en 'almindelig nyhedsudsendelse'.

Det er da heller ikke nyhedsværtens egen ide, som han selv formulerede det, hvilket må kaldes et klassisk 'understatement. Han er ikke tilfreds.

Nu forsvinder nyhedsudsendelsen ikke helt, men flytter til det tidspunkt, som Danmarks Radios TV-Avis forlader, klokken 21.30.

På mange måder er det en logisk udmelding fra TV2. Nok handler dette om nyheder, men det handler i endnu højere grad om, at de to store tv-kanaler - TV2 og DR - nu for alvor mærker det, som andre mediehuse har mærket lang tid.

Forbrugerne forandrer sig og deres vaner endnu mere. Hvor de store mediehuse i årevis har kæmpet med en massiv nedgang i avislæsere og et hastigt fald i avissalget, er turen nu for alvor kommet til tv-mediet.

De normale tv-kanaler oplever seer-nedgang år for år. Seerne siver væk, og det er stort set kun de ældre, der trofast holder fast i fjernsyn med faste sendetider.

De yngre seere, og det er dem under 35 år, er helt forsvundet fra fjernsynet, som vi kender det. De forbruger tv på en anden måde og streamer stort set hele deres indhold via Netflix, HBO og ikke mindst YouTube.

Både TV2 og DR er pisket til at komme ind i kampen om de yngre seere. De er begge godt på vej og har begge udmærkede tilbud til de unge via henholdsvis TV2 Play og DRTV.

De to kanaler skal bruge dramatisk flere penge til at løse og løfte opgaven over for de unge brugere.

For det første venter der store teknologiske investeringer. Alle streamingtjenester skal være mindst lige så dygtige som Netflix, og det er kostbart. For det andet er drama og fiktion det, der fungerer bedst over for de unge og streamingtjenesten. Det er også voldsomt kostbart.

TV2 ønsker at spare penge ved omlægningen af deres nyheder, der skal ganske enkelt produceres et dansk program mindre. Pengene skal benyttes til at producere mere drama, som bedre kan benyttes som trækplaster for at få kunderne over på TV2 Play. DR blev presset til at lukke DR3 og DR Ultra, har siden sammenlagt DR2 og DRK og forsøger nu at finde penge til at sikre DRTV som den store danske streamingtjeneste.

Hvor kampen tidligere stod mellem DR1 og TV2,  bliver den fremtidige kamp om seernes gunst udkæmpet på DRTV og TV2 Play i en hidsig konkurrence med de største selskaber i verden.

Og den kamp er først lige begyndt.