SuperBrugsen, Irma, Fakta og de øvrige butikker i Coop-koncernen kommer ikke til at skifte navn lige foreløbig.

En plan om at give butikskædens butikker et fælles navn, hvor Coop indgår, står nemlig ikke højt på den nye topchefs to-do-liste.

Til Finans.dk siger den nyudnævnte administrerende direktør, Kræn Østergaard Nielsen, at det nu er vigtigere at have fuld fokus på butikkernes indhold frem for at skifte facadeskiltene ud.

I flere år har ledelsen i koncernen ellers overvejet at lade alle butikker under Fakta, SuperBrugsen, Kvickly, Irma og Dagli'Brugsen få et fællesklingende Coop-navn.

(ARKIV)
(ARKIV) Foto: Jens Nørgaard Larsen
Vis mere

Den plan skyder den nye mand i front altså ned nu. Han synes ikke tiden er til et stort facadeskift, forklarer han til mediet.

»Der har været en ide om, at alle kun skulle hedde Coop på facaden. Det har jeg svært ved at se for mig. Og jeg fornemmer ikke, at det er, hvad vores kunder efterspørger lige nu. Dermed står det heller ikke højt på min dagsorden. Mit fokus er mindre på facader - men mere på hvad der sker inde i butikkerne for kunderne,« siger Kræn Østergaard Nielsen.

Som forsøg begyndte virksomheden allerede sidste år at teste navnet Coop Hverdag på 10 Fakta-butikker. Én SuperBrugsen blev omdannet til testkonceptet Coop Mad.

Ifølge Finans.dk er der fremskredne planer om at lave et samarbejde mellem Coops kæder - lige fra indkøb, sortiment og reklameaviser - under navnet CoopOne.

(ARKIV)
(ARKIV) Foto: Ida Marie Odgaard
Vis mere

De planer blev oprindeligt udskudt til strategien for 2021-24, og nu siger den nye direktør altså, at et fælles navn ikke er hans første prioritet.

Den tidligere finansdirektør Kræn Østergaard Nielsen blev mandag præsenteret som ny administrerende direktør for Coop.

Han overtager posten efter Peter Høgsted, som sidst i august blev fyret efter syv år i front for koncernen.