Forældre vil fremover blive klædt bedre på, når de køber en telefon eller tablet til deres børn.
Med en ny aftale skal forældre tilbydes information og vejledning i at indstille deres børns digitale enheder alderssvarende.
Det skriver Digitaliseringsministeriet i en pressemeddelelse.
Aftalen er foruden regeringen indgået af en lang række aktører, heriblandt Børns Vilkår, Forbrugerrådet Tænk og flere teleselskaber som Telenor og 3 Danmark.
Teleselskaber og butikker skal fremover tilbyde forældre hjælp til at indstille børnenes telefoner. Og det skal ske, allerede når forældrene køber telefonen - uanset om det er online eller i en fysisk butik.
Ved at tilpasse telefonens indstillinger kan man blandt andet blokere specifikke hjemmesider, apps eller funktioner, der er uegnede for børn.
Aftalen understøttes af nye tal fra Digitaliseringsministeriet, som viser, at en ud af seks forældre med børn under 18 år har fået vejledning i, hvordan man indstiller en telefon alderssvarende.
Det kan være en jungle for forældre at tilpasse telefoner, så de passer til deres børns alder, siger digitaliseringsminister Caroline Stage (M).
- Jeg er meget glad for, at der er bred opbakning fra telebranchen til, at telefoner og tablets skal være mere alderssvarende, og at de vil hjælpe forældre med at navigere i værktøjerne.
- Mit håb er, at aftalen vil hjælpe flere familier med at få tilpasset deres enheder alderssvarende og få udskudt børns smartphonedebut til 13 år, siger ministeren i meddelelsen.
Trivselskommissionen, som blev nedsat af regeringen til at komme med anbefalinger til, hvordan flere unge får det bedre mentalt, anbefaler, at børn først får en telefon, når de er 13 år.
Ifølge Digitaliseringsministeriet er børn i dag i gennemsnit cirka otte år, når de får deres første telefon.
Implementeringen af aftalen sættes i gang inden udgangen af 2025.
/ritzau/