Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Nævnet kritiserer bt.dk for at nævne, at en domfældt person var Jehovas Vidne, da denne religiøse overbevisning ikke havde noget at gøre med dommen.

Bt.dk skrev i en artikel den 25. januar 2012, at en person var blevet idømt to års fængsel og en bøde på fem millioner kroner for momsunddragelse. I artiklen offentliggjorde bt.dk oplysningen om, at den dømte var Jehovas Vidne. Denne person har klaget til Pressenævnet.

Det er Pressenævnets opfattelse, at personers religiøse tilhørsforhold ikke bør nævnes, medmindre det har med retssagen at gøre. Da det religiøse tilhørsforhold ikke havde relation til dommen, finder Pressenævnet, at bt.dk har tilsidesat god presseskik ved at oplyse, at klager er medlem af Jehovas Vidner.

Nævnet udtaler derfor kritik af bt.dk for at offentliggøre oplysningen. Der var også klaget til Pressenævnet over bt.dk's referat af dommen. Denne del kritiserede nævnet ikke.

Pressenævnet har pålagt bt.dk at bringe ovennævnte meddelelse.

Hele kendelsen fra Pressenævnet kan læses på nævnets hjemmeside HER

Læs den omtalte artikel  HER