Krisen i PostNord er total, efter selskabet i går meldte ud, at der skal fyres 4000 medarbejdere. Samtidig viser en ny undersøgelse, at fire ud af ti danskere ikke har tillid til, at de får deres post rettidigt

De seneste måneders krise i PostNord kulminerede i går med nyheden om, at selskabet skal fyre 4.000 danske ansatte og mangler 2,3 milliarder kroner. Samtidig viser en ny måling foretaget af YouGov for BT, at danskernes tillid til det danske postvæsen er i bund.

Fire ud af ti danskere erklærer sig helt eller delvist uenige i, at de har tillid til, at breve eller pakker sendt med PostNord når frem i tide.

I samme undersøgelse fremgår det også, at 37 procent af de danskere, der indenfor de seneste seks måneder har sendt eller modtaget et almindeligt brev fra PostNord, har oplevet, at brevet ikke kommet frem rettidigt.

BT har fået tilsendt flere oplevelser fra danskere, der har oplevet problemer med PostNord - læs dem herunder.

Har du haft en dårlig oplevelse, så er du meget velkommen til at kontakte BT på mail-adressen 1929@bt.dk

Noah Van, 30 år

Til Noah Vans store overraskelse modtog han for nylig et brev fra inkasso om, at han skyldte 700 kr. for en ubetalt varmeregning fra et hus, han var fraflyttet i sommer. »Det kom bag på mig, for jeg havde ikke modtaget nogen breve fra dem, men de forklarede mig, at de havde sendt flere.« Kort efter får Noah en besked i sin e-boks om, at han skal i retten, fordi han ikke har betalt en elregning på 131 kr. »Advokatfirmaet fortalte mig også, at de havde sendt mig flere breve, så jeg skriver til PostNord. De kan ikke se, at jeg bor på min nuværende adresse til trods for, at jeg har været inde at melde flytning.« Tirsdag fik Noah et brev fra sit forsikringsselskab om, at forsikringen på hans bil var blevet ændret fra en kasko- til en ansvarsforsikring, fordi han ikke havde betalt en regning fra december

Camilla Bianca Reffstrup, 26 år

Camilla Bianca Reffstrups fandt for et par dage siden et brev i sin postkasse, der havde været åbnet og var blevet tapet sammen igen. Indeni lå hendes nye dankort, som hun havde ventet på i 14 dage. Camilla kasserede i samråd med sin bankrådgiver kortet, fordi hun ikke vidste, hvem der havde haft det i hænderne, og nu må hun vente i yderligere 14 dage.

Tomas Ussing, 47 år

Efter en leverandør havde prøvet at sende en forsendelse til Tomas Ussings firma med PostNord to gange uden held, endte de med at bruge en fragtmand, og det har fået Tomas Ussing til at joke på PostNords Facebookside om, at de burde tilbyde mængderabat, så man kan sende tre ens breve til samme adresse, og på den måde være sikker på at et af dem når frem.

Lukas Raahauge Frederiksen, 31 år

Lukas Raahauge Frederiksen skulle sende en vask tilbage til butikken. Han pakkede vasken ind i samme emballage, som den blev modtaget i, men da butikken fik den retur, var den smadret. Først da han kontaktede PostNord på Facebook, tog tingene fart, og i går – en måned senere – fik han sin erstatning. »Det er under al kritik. Jeg får ondt af personerne i kundeservice,« siger han.

Caja Johansen, 32 år

Et brev med kontaktlinser i var for stor til postkassen, så PostNord smed i stedet brevet ind gennem kattelemmen. Det resulterede i, at husets hundehvalp splittede pakken ad og gnaskede på linserne. Caja Johansen måtte køre til dyrlægen for at sikre sig, at plastikfragmenterne ikke perforerede tarmene på hundehvalpen.

Det samlede beløb for dyrlægeregningen og det ødelagte brev med kontaktlinser løber op i 1.000 kr., som hun har fået lovning på kommer i denne uge. Men det har taget en måned.

Rikke Mærsk, 41 år

»På mit arbejde bestilte vi en stor pakke med printerpapir og andet materiale. Da vi modtog pakken, var den meget ødelagt. Min kollega påpegede problemet over for buddet, som sagde, at det kunne han ikke gøre noget ved. Jeg skrev en klage på PostNords Facebook-side, hvor de svarede, at de selvfølgelig burde have ompakket pakken. I sidste uge oplevede jeg, at postbuddet lagde en seddel om, at de forgæves havde forsøgt at aflevere to pakker på min adresse. Jeg var bare hjemme hele dagen, så det passer ikke.«

Claus Jepsen, 49 år

»I forbindelse med en ny konto i banken, havde jeg bestilte fire nye kreditkort. Banken sender brevene med kortene og brevene med pinkoderne med flere dages mellemrum af sikkerhedsmæssige årsager. Tre ud af fire breve med kort blev leveret samtidig med pinkoderne. Jeg ved ikke, om det er fordi, PostNord ikke gider køre ud med jævne mellemrum, men de har et kæmpe ansvar, hvis der skulle ske misbrug af vores kreditkort.«

Pia Timm Hagmann, 47 år

»Jeg har virkelig ikke god karma med PostNord. Jeg har klaget flere gange til dem, og der sker aldrig en skid. I slutningen af februar modtog jeg nyhedsbreve til syv forskellige adresser – og ikke en eneste af dem var til mig. For et par måneder siden sendte jeg en defekt mikroovn retur gennem PostNord, men efter et måned havde hvidevarefirmaet stadig ikke modtaget pakken. Jeg har kvitteringen på, at den er afsendt. Det er mig en gåde, hvordan PostNord kan miste så stor en pakke.«