Adskillige danskere har beskrevet, hvordan de har været tæt på uhyggelige ulykker, fordi deres Ford Mustang Mach-E pludselig ikke kunne bremse.

Nu kan B.T. fortælle, at de danske myndigheder er gået ind i sagen.

For selv om Ford er opmærksom på situationen og undersøger problemet med svigtende bremser, er det tilsyneladende endnu ikke lykkedes at komme til bunds i problemet.

Først var det Ann Kristiansen, som i B.T. fortalte om, at hun havde oplevet bremseproblemer i sin Ford Mustang Mach-E og havde været tæt på en ulykke ved en motorvejsafkørsel.

Siden fulgte Jenni Jacobsen med historien om, hvordan hun endte med at køre over for rødt lys med 70 km/t.

Og Kim Nygaard berettede, hvordan han var tæt på at torpedere en anden bil, hvori der sad en kvinde, som havde et barn på bagsædet.

Alle tre kørte i den samme slags Ford, og alle tre har i dag fået stillet lånebil til rådighed.

Men de er tilsyneladende ikke alene med chokket, for på Facebook kan man i gruppen 'Ford Mustang Mach-E bremseproblemer' læse adskillige andre beretninger fra danske Ford-ejere, som har oplevet lignende situationer.

Over for B.T. har Ford Danmark oplyst, at man tager henvendelserne alvorligt, og at sikkerhed er bilproducentens topprioritet.

Samtidig har man fredag bekræftet, at man fortsat er i gang med en undersøgelse.

Også hos FDM har man udtrykt bekymring omkring situationen, men ifølge Lone Otto, som er områdechef for teknisk rådgivning, har man ikke kunnet fremprovokere problemet i test.

»Det er øverste alarmpunkt hos alle. Også os. Og jeg tænker også hos Ford og deres ingeniører,« sagde Lone Otto til B.T. i februar.

Foreløbigt har problemerne altså ikke ført til, at Ford Danmark har tilbagekaldt de biler, hvor ejeren har rapporteret om midlertidige bremsesvigt.

Nu oplyser Sikkerhedsstyrelsen imidlertid over for B.T., at man er gået ind i sagen:

»Sikkerhedsstyrelsen har ikke modtaget anmeldelser om problemer med bremserne fra Ford, men Sikkerhedsstyrelsen har taget kontakt til Ford med henblik på at afklare, om der skulle være udfordringer med den pågældende model,« skriver Sikkerhedsstyrelsen i en e-mail til B.T.

»Helt generelt er fabrikanter forpligtet til at informere myndighederne, hvis de bliver opmærksomme på, at deres produkter ikke overholder reglerne eller er direkte farlige,« lyder det desuden fra Sikkerhedsstyrelsen.

Man bekræfter i samme ombæring, at det er Sikkerhedsstyrelsen, som er markedsovervågningsmyndighed for køretøjer i Danmark.

Og det betyder, at man kan træffe beslutning om, at fabrikanter skal tilpasse deres produkter, så de overholdet gældende krav.

Sikkerhedsstyrelsen har bemyndigelse til at kræve tilbagekaldelser eller at indstille til bøder, oplyser man.

Styrelsen fastslår desuden, at hvis en fabrikant er klar over, at deres produkt ikke overholder reglerne, så er fabrikanten forpligtet til at informere myndighederne.