Salget af rotter er steget med 50 procent i England på grund af tegnefilmen 'Ratatouille'. Danske dyrehandlere er overbevist om, at det samme vil ske i herhjemme.

Rotter har altid haft et dårligt ry. Men så kom animationsfilmen 'Ratatouille'.

Det skriver Nyhedsavisen tirsdag.

Hollywood kan gøre underværker selv for langhalede kloakkongers PR-værdi, og Disney/Pixars tegnefilm om kokken Remy har fået salget af rotter til at stige med 50 procent i England.

Børnene er vilde efter at få en lille Remy hjem på børneværelset, og de danske dyrehandlere venter bare på, at efterspørgslen på rotter også vil stige i Danmark.

- Vi kan ikke mærke det endnu, men det ville overraske mig, hvis ikke efterspørgslen på rotter stiger op til jul. Medierne har en uhyggelig virkning på salget af kæledyr. Det mærkede vi for eksempel også med mus efter 'Stuart Little' og hamstere efter 'Dr. Doolittle', siger Kenneth Barenholdt, bestyrelsesformand for Bonnie Dyrecenter-kæden.

Også dyrehandlerne i Petworld mærker en klar effekt af børnefilmene.

- Der kommer altid en øget efterspørgsel. Børnene vil have det samme dyr, som de har set i biografen,« siger Jan Sørensen, kædechef for Petworld, og refererer til tegnefilmen 'Find Nemo', som fik alle børn til at sukke efter en klovnefisk. At der denne gang er tale om et – i manges øjne – ulækkert skadedyr gør ingen forskel.

- Det er kun forældrene, der ikke kan lide den lange hale. Og rotten er faktisk det dyr, der kan blive mest tamt, fordi det er så socialt, og det gør det meget velegnet som kæledyr, siger Jan Sørensen.

I England appellerer dyrehandlerkæden Pets at Home til, at folk tænker sig om, inden de lægger rotter under juletræet.

- Vi ønsker bestemt ikke, at rotter bliver det næste offer for en film-mani. Alle så, hvad der skete med efterspørgslen og den efterfølgende misrøgt af skildpadder efter 'Ninja Turtles'.

'Ratatouille' er lige nu den mest sete biograffilm i Danmark.