Musicalen »Sound of Music« havde Broadway-premiere i 1959. Til januar tager Det Ny Teater stykket om en syngende nonne, som fik sat skik på både kaptajn von Trapp og hans syv moderløse børn, op igen.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Fem minutter efter at publikum havde forladt Det Ny Teater efter sidste opsætning af publikums-succesen »Phantom of the Opera« 14. december, gik teknikerne i gang med at demontere den enorme scenografi.

Og lige nu pukler de på højtryk med at lave en ny: Denne gang en genskabelse af Salzburg og omegn med nonnekloster, von Trapp-familiens domicil, bjergtinder og græsskråninger.

Efter anvisninger fra scenografen Paul Farnsworth, der tidligere har lavet scenografierne til »My Fair Lady« og »Peter Pan« på teatret.

I alpestemning
Selvom »Sound of Music« er blevet opført et hav af gange herhjemme, både på de professionelle teatre, i amatør-regi og som koncert, er det alligevel den firdobbelte Oscar-vindende filmudgave fra 1965 med Julie Andrews og Christopher Plummer, som de fleste af os kan huske.

Og for at komme i den helt rette alpestemning rev skuespillerne Peter Jorde og Charlotte Guldberg i midten af december en dag ud af teaterprøverne for at tage til Salzburg og se nærmere på lokaliteterne, hvor filmen (der i dén grad satte Østrig på turist-verdenskortet) blev optaget. Med B.T. i hælene.

Mens vi susede rundt i en turistbus, bl.a. til kirken, hvor Julie Andrews og Christopher Plummer blev smedet sammen i en tårevædet scene, fik vi en lille snak om at skulle fortolke en absolut klassiker, som publikum vil have nogle helt bestemte forventninger til.

»Dét, jeg bedst kan li' ved Maria, er hendes utilpassethed.

Hun er lidt ligesom Annie (i »Annie Get Your Gun«) og Eliza (i »My Fair Lady«). Men dét, jeg er mest nervøs for, er, om jeg når at lære at spille guitar inden premieren,« griner Charlotte.

For Peter Jorde, der har spillet med i stort set alle store musicals herhjemme de sidste 15 år, er det vigtigste, at hans skuespil og hans sang hænger sammen - så han skaber en hel person.

»Udover dét så bliver det sværeste at få børnene (der er 22 unger i alle aldre, som på skift spiller de syv von Trapp børn) lært, at de ikke skal råbe min tekst, hvis jeg glemmer den eller laver om på den.«

Fløjten svigter
»Ligesom jeg heller ikke endnu har den store autoritet som von Trapp, der skal få børnene til at gøre ting på signal fra en bådsmandsfløjte. Fløjten siger nemlig kun noget halvdelen af gangene.«

Hvad angår samspillet mellem musicalens to hovedrolleindehavere, skal det nok komme til at fungere. Og desuden er instruktionen i mere end trygge hænder. Den står Daniel Bohr nemlig for - og han har i forvejen sat musicalen op adskillige gange. Blandt andet på to teatre i Norge.

maggie@bt.dk