'De skyder sig selv i foden,' siger Se og Hørs chefredaktør Kim Henningsen efter, at Kongehuset - igen - valgte at gå ud med en glad nyhed på en onsdag.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Nyheden om prinsesse Maries graviditet blev offentliggjort i går - på en onsdag - netop som denne uges Se og Hør og Billedbladet var gået i trykken. Og det undrer Se og Hørs chefredaktør.
 
- Kongehuset må have en perverteret form for humor, men hvis de synes, det er sjovt, så griner jeg også med, siger Kim Henningsen.

SE BILLEDERNE: Her er Marie tre en halv måned henne

Han forstår slet ikke Joachim og Maries fremgangsmåde:

- Det er ikke ugebladene, de driller. De driller den danske befolkning, siger han og tilføjer, at de royale drillepinde opnår det stik modsatte af det, de egentlig har haft til hensigt.

LÆS OGSÅ:

- De skyder sig selv i foden. Nu kan vi først nå at få den her nyhed med om en uge, når alle andre har kørt den, og derfor får den slet ikke den plads hos os, som den ellers ville have fået, siger han.

Det er langt fra første gang, at Hoffet går ud med en glædelig nyhed lige efter ugebladenes deadline. Da Mary var gravid med tvillingerne, kom nyheden for eksempel en fredag.

- Jeg har talt med Hoffets kommunikationschef om det et par gange, og hun påstår, at det er helt tilfældigt.

SE BILLEDERNE: Sådan så Marie ud sidst hun var gravid

Kim Henningsen er dog ikke et øjeblik i tvivl om, at valget af ugedag er helt bevidst.

- Det med onsdag er jo blevet mere reglen end undtagelsen. Det er fantastisk, hvis det virkeligt skulle være tilfældigt. 70 til 80 procent af de royale nyheder om forlovelser og bryllupsdatoer er helt 'tilfældigt' blevet offentliggjort på en onsdag. De må være svært uheldige derinde, hvis alt sker en onsdag, siger han.

LÆS OGSÅ:

Hvis Kongehuset lige nu sidder og griner af ugebladene, så ryster Kim Henningsen til gengæld på hovedet af den mediestrategi, som den moderne virksomhed Kongehuset vælger.

- Det er helt forkert. Det handler om at få profileret kongehus bedst muligt. Se og Hørs læsere - mig selv inklusiv - elsker jo Kongehuset, så derfor forstår jeg ikke, at de forsøger at drive gæk med os. Tværtimod. En moderne virksomhed kan jo ikke have en kommunikationspolitik, der er lagt an på den her måde, siger Kim Hennigsen og tilføjer:

- Den stakkels lille nye prins eller prinsesse bliver nummer ti i arvefølgen, så så stor en nyhed er det jo heller ikke.

LÆS OGSÅ:

HVAD MENER DU? HAR KONGEHUSET BEVIDST SPEKULERET I UGEBLADENES DEADLINE?