DSB indleder ny kamp mod forsinkede tog og begynder at gøre forsinkelser op på ny måde. Nu regner DSB ud, hvor mange sekunder hver passager er forsinket.

DSB forstærker kampen mod forsinkede tog og sætter nu en ny målsætning op: I 2020 skal antallet af forsinkelser være halveret.

- Selv om det er blevet bedre over de seneste år, så ved vi, at vores kunder sætter rettidighed over alt andet, siger DSB's adm. direktør, Søren Eriksen.

Samtidig med, at DSB lancerer målsætningen om at halvere antallet af forsinkelser om 10 år, begynder virksomheden at gøre regnestykket op på en ny måde.

Tidligere har man set på, hvor mange procent af alle tog, der kom til tiden. Og til tiden blev defineret på den måde, at hvis et tog højest var seks minutter efter køreplanen, regnede DSB det til at komme til tiden.

Efter den regnemetode kørte 91,9 procent af alle tog til tiden i maj måned. Men bag tallene kan der altså være en masse tog, der har været få minutter forsinkede.

Det vil DSB nu til at tage med, så for fremtiden regner DSB ud, hvor mange sekunder en passager i gennemsnit er forsinket.

- Vi vil tænke forsinkelser på en helt ny måde. Tidligere har vi kun målt et tog som forsinket, hvis det var mere end et vist antal minutter forsinket. Nu vil vi tælle hvert eneste sekund. Det er mange af vores kunder, der i dag har svært ved at forstå, hvis vi for eksempel kører med 95 procent tog til tiden. Deres oplevelse kan være, at de tit kommer for sent, siger Søren Eriksen.

Den ny metode viser, at DSB i dag kører med en gennemsnitlig forsinkelse på 200 sekunder, eller godt tre minutter. Den skal altså skæres ned til 100 sekunder.

Inden 2020 kommer der er et nyt signalsystem på jernbanen, lige som der åbner en helt ny jernbane fra København over Køge til Ringsted. De to ting vil ifølge Søren Eriksen betyde meget, men DSB er også selv klar til en ekstra indsats.

- Vi indsætter for eksempel flere perronvagter. Det har vi på i dag på Københavns Hovedbanegård, og det kan bliver udbredt til flere stationer med meget trafik. De sørger for, at passagerne kommer hurtigt på toget, så det kan komme hurtigt af sted, siger Søren Eriksen.

Han overvejer også at have bemandede reservetog stående forskellige i landet, der kan sættes ind, hvis andre tog er forsinkede.

/ritzau/