Danskerne ser mindre og mindre TV. TV-forbruget første halvår 2000 var det laveste i syv år, på bare to år er forbruget faldet med 6-7 pct. Især i weekenderne kører rutchebanen nedad for de danske TV-stationer.

Seertiden er faldet med hele 11 pct. om fredagen og næsten 8 pct. om lørdagen, som tidligere var de helt store TV-dage i Danmark.

Ifølge Mediawatch kan 2-3 pct. af faldet forklares med ændringer i Gallups målemetode, men magasinet er dog ikke helt blind for den mulighed, at den faldende TV-sening derudover kan hænge sammen med en stigende utilfredshed med kvaliteten.

Det er især den attraktive målgruppe 15-50-årige, der slukker for TV-apparatet - det sker især i de syv ud af 10 danske husstande, hvor man har adgang til satellit-kanalerne.

Noget kunne tyde på, at danskerne er ved at nå mæthedspunktet, når det gælder det flimrende udbud af satellit-TV, selvom faldet også rammer de danske stationer.

Situationen er især truende for de kommercielle kanaler, som har solgt reklameplads med forventning om at nå ud til ligeså mange seere som de senere år.

Johan Boserup fra landets største TV-reklame formidlingsbureau OMD forventer en stigning i TV-seningen resten af året, samt at TV2 Zulu vil trække nye seere til skærmen.