Umiddelbart har Jane Aamund, brødrene Price, Bjarne Riis og plejehjemsforstander Thyra Frank ikke det store til fælles. Men deres historier har vist sig at være mere end 20 millioner kroner værd.

I efteråret spyttede forlagene kendisbiografier ud i et rasende tempo. Riis. Kessler. Birthe Kjær. Ove Sprogøe. Sågar realityfænomenet Sidney Lee lagde navn til en biografi. Nils Bjervig har som redaktør på tidsskriftet Bogmarkedet fulgt boghandlens udvikling i mere end 11 år.

- Der er opstået en kendiskultur de senere år, der gør, at har man blot været på tv, kan man også få udgivet en bog. Tag f.eks. Sidney. Han er kendt for at kunne, ja, ingenting, siger Bjervig.

Da det første forlag Aschehoug, tilbage omkring 1994-95 modigt sendte de første »navnebøger« på gaden om bl.a. Helle Virkner og Uffe Ellemann-Jensen, stemplede man hurtigt satsningen som en døgnflue.

Så mange kendte mente man ikke, lille Danmark rummede. Men spådommen slog fejl.

Sælger for store summer

Her 15 år senere er det stadig en genre, der sælger for store summer.

Allerede inden året var omme, kunne Bjarne Riis prale af et salg på over 20.000 udgaver af sin biografi 'Riis', der udkom 9. november. Og med den fart kommer Riis’ bog formentlig til at overgå sællerten fra 2005, 'No Regrets' om Stig Tøfting, der indtil videre er blevet solgt i 110.000 eksemplarer.

Forlaget People’s Press, der står bag begge succeser har af gode grunde svært ved at få armene ned.

- Et godt salg er resultatet af, at mange ting går op i en højere enhed. Den gode menneskehistorie skal være til stede, timingen skal være perfekt, og så hjælper gode anmeldelser og medieomtale også godt til, siger Nils Bjervig.

Skriver til målgruppen


Og selv biografien om Sidney Lee har sin gang på jord.

- Man mistænker måske ikke ligefrem hans målgruppe for at læse mange bøger, men vi vil opleve, at bøger i stigende grad bliver skrevet i et andet sprog og sat anderledes op, så de tiltrækker folk, der normalt ikke læser bøger, siger Bjervig.

Sidste år blev der langet ni millioner bøger over disken hos de danske boghandlere, og kasseapparatet kunne vise en svimlende omsætning på 1,23 milliarder, da bogregnskabet blev gjort op. Men boghandlerne dækker kun 45 procent af den samlede bogomsætning i Danmark. Dertil kommer alle de bøger, der bliver købt i supermarkeder og over internettet.