»Det bliver sjovere. Og mere underholdende!«

Kevin Magnussen er begejstret for det nye Formel 1-reglement, der vil gøre 2017-bilerne markant hurtigere end sidste år.

Formel 1 er kendt som sporten, hvor grænserne hele tiden flytter sig, og hvor bilerne år efter år bliver hurtigere. Men sådan har det faktisk ikke været de seneste 10 år.

For at øge sikkerheden har det internationale bilsportsforbund, FIA, begrænset biler, motorer og dæk så meget, at de fleste banerekorder i dag stammer helt tilbage fra Michael Schumachers storhedstid i begyndelsen af dette årtusind.

Det bliver der nu lavet om på. Bredere dæk og nye regler for bilernes aerodynamik vil efter planen sænke omgangstiderne med op til fem sekunder i forhold til 2016.

»Det er fedt - jeg er vild med tanken om, at vi i 2017 sandsynligvis kommer til at køre de hurtigste Formel 1-biler nogensinde,« siger Kevin Magnussen til BT.

»Og jeg synes, det nye reglement var tiltrængt. Vi skal have nogle dæk, der er mere holdbare. Og hvis bilerne kan få mere vejgreb, betyder det, at vi skal presse dem mere. Det vil passe godt til min kørestil. Jeg har haft en tendens til at presse de biler, vi har kørt de seneste år, for meget, og det har som regel kun givet problemer. De nye biler vil passe meget bedre til min aggressive stil,« siger Kevin Magnussen.

De markant hurtigere omgangstider vil øge det fysiske pres på kørerne.

Kevin Magnussens afløser hos Renault, den erfarne tysker Nico Hülkenberg, prøvede i sidste uge at ' køre' en 2017-bil i teamets simulator. Hans beskrivelse af den nye bil, der utvivlsomt vil opleves betydeligt voldsommere på banen end i simulatoren: ' brutal'.

»Det kommer helt sikkert til at være hårdere at være Formel 1-kører,« siger Magnussen.

»Og det har jeg forberedt mig så godt på som overhovedet muligt. Jeg har jo ikke rigtig noget fedt at tabe af - hvis jeg skulle tabe mig, ville det være muskelmasse. Hvis jeg ikke vægttrænede og udelukkende fokuserede på lange løbeture, kunne jeg måske tabe mig to-tre kilo. Men det ville være muskelmasse - altså muskler, der bliver endnu mere brug for i de nye 2017-biler. Derfor har mit træningsprogram de seneste måneder fokuseret på at opbygge flere muskler, så jeg møder nok op til det første løb et par kilo tungere end sidste år.«

De lavere omgangstider skabes først og fremmest i svingene, hvor de bredere dæk og den større downforce vil forøge vejgrebet. På langsiderne vil de bredere dæk øge vindmodstanden så meget, at topfarten ventes at falde marginalt.

Øget fart i vingerne vil øge risikoen, og mange baner ombygges derfor op til den nye sæson. Men risikoen bekymrer ikke Kevin Magnussen.

»Det er ikke noget, jeg har tænkt nærmere over. Hvis et 200 km/ tsving i år kan tages med 230 km/ t, synes jeg bare, det er fedt. Og jeg har fuld tiltro til, at FIA sørger for, at sikkerheden er i orden.«

Haas har det foreløbige program for vinter-testerne af de nye biler på Catalunya-banen uden for Barcelona klar. Romain Grosjean sidder bag rattet på vinterens første testdag 27. februar, hvorefter Magnussen kører to dage, inden Grosjan slutter testen 2. marts. Ved den anden og sidste test 7.- 10. marts er det planlagt, at Magnussen kører første og tredje dag.