Danskerne så i gennemsnit 45 minutters OL om dagen. Mænd og kvinder så næsten lige meget, men de unge ville hellere lave noget andet.

Unge mellem 15 og 24 år gad ikke se OL fra Beijng. Det gjorde til gengæld deres forældre. Og noget overraskende brugte mænd og kvinder lige lang tid foran tv-skærmen. Det viser en analyse af seertallene under OL, som DR Medieforskning har lavet.

Mændenes daglige OL-seertid var 45 minutter mod kvindernes 42 minutter. Mens de unge så 11 procent mindre end ved legene i Australien.

- På grund af de skæve sendetider var det mange dage "Nihao Aften-OL", der blev det mest sete OL-program, og også her var kønsfordelingen nærmest fifty-fifty. En af forklaringerne på det kan være, at disse programmer snarere havde karakter af nyhedsstof frem for rene sportsresultater, siger medieforsker Niels Marslev fra DR Medieforskning.

Hver dansker i gennemsnit godt og vel 13 timers fjernsyn fra OL - helt præcis 789 minutter.

Også mellem DR og TV2, der deltes om at sende OL, var der stort set dødt løb om seerne. Seerne foretrak de sportsgrene, hvor danskerne klarede sig bedst .

/ritzau/